Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

WhalesBot Make U 1S

Beschrijving

WhalesBot Make U 1S is een robotset voor kinderen vanaf 4 jaar.

De leerlingen leren schermloos te programmeren met behulp van opdracht kaartjes, die ze op een magnetisch whitebord aan elkaar kunnen koppelen. Met een codeer leespen lezen ze de opdrachten om dan deze door te sturen naar de robot. Deze voert dan de opdracht uit. Het voordeel deze kaartjes op het magnetsich whitebord te leggen is dat de kaartjes niet verschuiven en stabiel blijven liggen.

Er zijn 53 programmeer kaartjes, richting, verschillende geluiden, een lus functie, lichten aan en uitzetten en kleuren instellen en getallen voor de herhaal functie.

Voor de 4 jarige zijn er 32 lessen te beginnen met bouwen en later met de eerste stappen tot programmeren

Voor de 5 jarige zijn er ook 32 lessen die verder gaan dan de lessen van de 4 jarige

Voor de 6 jarige zijn er ook 32 lessen die weer verder gaan dan de lessen dan de 4 en 5 jarige

Naast het schermloos kunnen programmeren is er ook nog een App om de programmering via een de telefoon of tablet te kunnen doen. De programmeerkaartjes op het scherm zijn de zelfde als op het whitbord.

Er komt ook nog een mogelijkheid om nog met een vorm van Scratch te kunnen programmeren.

Pai Botzees Mini

Beschrijving

Pai Botzees Mini is een programmeerbare robot die geprogrammeerd kan worden zonder gebruik van tablet of telefoon. Deze robot kan o.a. lijnen volgen, maar ook allerlei extra opdrachten uitvoeren. Daarvoor zijn er 2 dubbelzijdige te gebruiken themamappen

Basis coderen 1, Basis coderen 2, Muziek en Rekenen. Met behulp van de commandokaarten kan de robot diverse opdrachten uitvoeren. In tegen stelling tot veel andere robots die lijnen kunnen volgen gebruikt Pai Botzees mini geen sensoren, maar een camera, wat inhoud dat er geen zwart/wit reactie is en deze robot ook eenvoudig getekende parcoursen kan volgen die je met een stift of pen tekent. Dus geen vette zwarte viltstift banen of zwarte tape.

De commando kaarten zijn de getallen 1-9, waarvan 1-7  tevens de toonladder weergeven, 8 bewegingskaarten, het + en – teken en diverse extra opdracht kaarten. Deze kaarten passen op de mappen en kunnen steeds weer gebruikt worden.

Pai Botzees mini is de ideale robotica sets voor de jongste leerlingen om een uitdagende en speelse manier hun eerste stappen te maken in programmeren en robotica

Cubico AR Technology

Cubico helpt onze kinderen logisch na te denken en problemen creatief op te lossen
Ontgrendel het oneindige potentieel van uw kinderen door opeenvolgend te denken en hands-on te leren

Coderingsprogramma voor kinderen ontwikkeld door educatieve experts.
Cubico is ontwikkeld door een educatief bedrijf dat zich heeft bewezen als toonaangevend educatief programma dankzij de bestaande merken Ice Cream en Home Run. Het is een coderingsprogramma voor onze kinderen, dat gedurende 2 jaar is ontwikkeld door specialisten op elk gebied van voor- en vroegschoolse educatie, computertechniek en computerlinguïstiek.

Gemakkelijke en leuke leeractiviteiten voor kinderen die nog geen ervaring hebben met programmeren.
Kinderen kunnen de gewoonte ontwikkelen om logisch na te denken terwijl ze zichzelf amuseren zonder de hulp van ouders en leerkrachten.
Stapsgewijs coderen met verhalen en personages waarmee kinderen zich kunnen identificeren
Kinderen kunnen hun eigen personages gebruiken om spannende avontuurlijke missies op te lossen en op een natuurlijke manier de basisconcepten van codering begrijpen.
Voltooiing van basiscoderingsconcepten ter ondersteuning van de elementaire programma’s van computersoftwarevakken
Kinderen kunnen van nature codeeraspecten bestuderen, zoals opdrachtreeksen, iteratie / looping en condities. Ze kunnen zich effectief voorbereiden voordat ze naar cursussen op basisniveau gaan.

Matatalab, codeerset voor kinderen

Beschrijving

Matatalab is een codeerset voor kinderen van 4-9 jaar. Het stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen PC of tablet gebruikt. Het is zonder woorden en een educatief codeerspel.

De set bevat een codeerplaat, waar de verschillende codeerblokken opgelegd kunnen worden. De “vuurtoren” leest de code die de kinderen gelegd hebben en sturen deze door naar de robot, die dan de opdrachten uitvoert.

De basis blokken zijn richtings-blokken, vooruit, achteruit links en rechts af. Daarnaast zijn er diverse extra blokken: Functie, Plezier, cijfers, muziek, melodie, hoeken en lusblokken.

Bij deze set horen 2 handleidingen en extra handleidingen voor de uitbreidingsset Musician en Artist.

Kinderen kunnen zelfstandig met deze set werken en de robot allerlei avonturen laten beleven, door te variëren met de diverse verschillende type blokken.

Matatalab Tale-Bot Pro

Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset op instapniveau voor kinderen van 3-5 jaar. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen kinderen basiscodeerconcepten leren en een robot manipuleren om op een slimme manier verhalen te ontwikkelen. Door het spel op basis van spel kunnen kinderen de vaardigheden van vrij spreken en verhalen vertellen verbeteren, terwijl hun sociaal-emotionele vaardigheden, vier C’s van 21e-eeuwse vaardigheden en computationeel denken worden geoefend.

“*100% schermvrij
* Leert commando’s, sequenties, lussen
*Slimme interactieve technologie met directe spraakfeedback
* Mogelijkheid om op te nemen voor fantasierijke verhalen
*Meerdere accessoires voor nieuwe vaardigheden en nieuwe looks
*Ondersteunt tekenen en dansen door middel van codering
*Intuïtief om het coderingsproces te volgen en debuggen”

BBC MicroBit V2 Het allernieuwste model

BBC Micro:Bit V2 – Het allernieuwste model

De nieuwe micro: bit (V2) is de nieuwste herziening van ieders favoriete krachtige, volledig programmeerbare computer in handpalmformaat.

Bedacht door de BBC om kinderen aan te moedigen actief betrokken te raken bij het schrijven van software en het bouwen van nieuwe dingen die erdoor worden beheerd.

V2 heeft dezelfde grootte, dezelfde vorm en werkt op dezelfde manier als de originele micro: bit. Dus als je het origineel hebt gebruikt, zal dit je meteen bekend voorkomen.

Schrijf uw code met behulp van een van de gebruiksvriendelijke editors op de micro: bit-website, sluit uw BBC microbit aan op uw computer via USB, druk op de downloadknop in de editor en download het bestand vervolgens naar de micro: bit.

Deze versie bouwt voort op de huidige micro: bit-ervaring met een aantal verfijningen en nieuwe functies. Alle originele micro: bit-functies zijn nog steeds aanwezig en worden op precies dezelfde manier in de editors gecodeerd. Als je wat micro: bit-ervaring hebt, zal de leercurve voor de nieuwe functies oppervlakkig zijn. Kortom, de nieuwste versie van micro: bit brengt; nieuwe functies, verbeteringen aan bestaande functies en verbeterde technologieën onder de motorkap.

Een overzicht van de veranderingen:

  • geïntegreerde luidspreker
  • MEMS-microfoon met LED-aanduiding
  • nieuwe Nordic Semiconductor nRF52833 processor
  • aanraakgevoelig logo
  • ingebouwde sleep-/uitmodus, d.w.z. de kaart kan met aangesloten batterijen worden uitgeschakeld
  • discrete regelaar, die tot 200 mA stroom aan externe accessoires kan leveren

Wat is de BBC micro:bit?

De BBC micro:bit is een single board-computer die oorspronkelijk alleen voor scholen is ontwikkeld.
Vanwege de grote vraag is de hobbycomputer nu ook op de vrije markt verkrijgbaar.
De mini-computer met een grootte van 4 x 5 cm is zowel geschikt voor beginners als voor ervaren hobbyisten.
De printplaat is al voorzien van een 5×5 LED-matrix voor uitvoer, een magnetometer en een 3-assige versnellingssensor.

Bovendien beschikt hij over Bluetooth, twee programmeerbare buttons en 20 input/output-pinnen. Zodoende kunt u direct met uw eerste projecten beginnen, zonder dat u extra elektronica hoeft aan te schaffen. Op de website van micro:bit vindt u ondersteuning in de vorm van tutorials en oefeningen.
Beginners en professionals zullen veel plezier beleven aan de BBC micro:bit.

Er zijn vier programmeerinterfaces beschikbaar voor de hobbycomputer: Code Kingdoms JavaScript, Microsoft Blocks, Microsoft Touch Develop en MicroPython. Daarmee kan grafisch of via een tekstverwerker worden geprogrammeerd. Naast het programmeren op de computer via een USB-aansluiting, is ook programmering met een smartphone of tablet erg handig.

Whalesbot Smart 5S 

WhalesBot Smart 5S is een robot voor leerlingen van 6-9 jaar. De diverse bouwelementen zijn gelijk aan die van de WhalesBot A! 1S en 2S, die voor de leeftijd 10-14 geschikt zijn. Er kunnen 60 verschillende modellen gebouwd worden die met de zelfde software als voor de WhalesBot Make U 1S sets gebruikt worden, maar dan wel met meer programmeermogelijkheden door meer extra commando opdrachten, wat duidelijk een verdieping in het programmeren geeft. Bij het programmeren wordt gebruikt gemaakt van de gratis App voor de tablet of smartphone.

Naast het programmeren worden ook allerlei technische principes uitgelegd, zoals overbrengingen, zodat deze set 2 technische vaardigheden stimuleert, Techniek en Programmeren

Het Grote Europa Doeboek

Vol leuke weetjes, puzzels en doe-opdrachten leert het Grote Europa Doeboek je alles over Europa: waarom de EU is opgericht, hoe de euro aan zijn naam kwam en welk land de meeste kastelen van Europa heeft.

Lees verhalen van kinderen over het leven in Griekenland en Duitsland; teken je eigen vrijheidsboodschap op de Berlijnse Muur en vertel waarom de EU volgens jou een groot eigen leger moet krijgen – of waarom juist niet!

Thuis of samen in de klas: met het Grote Europa Doeboek leer je hoe Europese landen steeds meer samenwerken en denk je mee over de toekomst van ons continent!

 

Klik hier voor de online versie van dit boek.

Geografie in beeld – Aardbevingen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over aardbevingen, op de aarde … en in zee. Je leest hoe een aardbeving ontstaat en hoe de kracht van een aardbeving gemeten wordt. Ook ontdek je welke gevaren er ná een aardbeving kunnen zijn. Je leest over de grootste aardbevingsrampen in de geschiedenis. En je komt te weten hoe mensen zich kunnen voorbereiden, zodat er minder slachtoffers vallen en er minder schade is.

SchokkendAardbevingen in Groningen

Als Sterre en haar vriendinnen hun boomhut vernield aantreffen, geven ze daarvoor de jongens uit hun klas de schuld. De oorzaak blijkt echter een aardbeving. De gezamenlijk nieuw gebouwde en aardbevingsbestendige boomhut wordt de inzet van een spannende wedstrijd, waarbij zich diverse ruzies en verliefdheden ontwikkelen. Ondertussen maken de lezers mee welke impact de bevingen hebben op de bewoners van het gebied. Bovendien bevat het boek interessante weetjes over aardgaswinning, het Groninger dialect, de schaal van Richter, de aardbevingen in Noord-Nederland, het Groninger aardgasveld, wierden, energietransitie,…

Help! – Overleven in een tsunami

Hoe snel bewegen de golven van een tsunami? In de serie Help! Overleven in … lees je over extreme gebeurtenissen in de natuur. In dit boek lees je over tsunami’s. Ontdek wat een tsunami is, waar tsunami’s vooral voorkomen en hoe je ze kunt overleven. Met prachtige foto’s en interessante weetjes. Help! Overleven in … is een boeiende leesserie over extreme gebeurtenissen in de natuur. De boeken zijn geschreven op een toegankelijk leesniveau met korte zinnen en alledaagse woorden. De mooie, kleurrijke foto’s verduidelijken de tekst. Moeilijke woorden zijn vetgedrukt en worden in een woordenlijst achter in het boek uitgelegd.

Insiders – Vulkanen en aardbevingen

Met trots lanceren wij een compleet nieuwe non-fictieserie voor whizzkids vanaf een jaar of negen, voorzien van flitsende reliëfomslagen die iedereen op zal willen pakken. De verschillende delen zijn geschreven door grote namen in het betreffende vakgebied. Wat de boeken vooral onderscheidt van bestaande series is het indrukwekkende artwork, dat gecreëerd wordt met behulp van de modernste technologie. Fotos laten slechts de buitenkant van iets zien, maar dankzij de illustraties die met behulp van computers zijn gemaakt, kunnen we de modellen nu van alle kanten en zelfs van de binnenkant bekijken.

Wow! – Vulkanen en aardbevingenDe aarde in beweging

Wow! Daar is deze serie voor bedoeld – voor dieren, planten en verschijnselen die zo bijzonder zijn dat je er helemaal stil van wordt en nog maar één woord kunt zeggen: Wow! Vulkaanuitbarstingen en aardbevingen behoren tot de indrukwekkendste natuurverschijnselen. Ze zijn angstaanjagend en adembenemend tegelijkertijd. Met hun gigantische kracht kunnen ze de aarde optillen, openscheuren en laten trillen als een rietje. Sommige aardbevingen zorgen zelfs voor verwoestende tsunami’s die complete dorpen in één klap met de grond gelijkmaken. En als een supervulkaan uitbarst, zal de hele aarde er iets van merken … Een boeiend boek vol indrukwekkende foto’s en leerzame info, waarin je ontdekt hoe de aarde beweegt. Voor wetenschappers vanaf 5 jaar.

Geografie in beeld – Bergen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over bergen, overal op aarde … en op de zeebodem. Je leest hoe bergen ontstaan en wat er gebeurt door erosie. Ook ontdek je waarom het klimaat zo anders is op grote hoogte. Je leest over het gevaar van lawines. En je komt te weten hoe mensen, dieren en planten in de bergen kunnen overleven.

Geografie in beeld – Natuurlijke hulpbronnen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over de natuurlijke hulpbronnen op aarde. Van water en hout tot steenkool, metalen en diamant. Mensen gebruiken de hulpbronnen als brandstof, bouwmateriaal of grondstof om iets van te maken. Je ontdekt hoe de materialen worden gewonnen, bewerkt en gebruikt. Ook lees je hoe het komt dat de voorraad van hulpbronnen dreigt op te raken. En dat daar iets tegen te doen is met recycling en hernieuwbare energie!

Gozert

Ties heeft een probleem. Tenminste… dat vinden de meeste mensen. Ties vindt dat niet: hij heeft een vriend. Gozert. De tofste, leukste, stoerste, coolste vriend die je je kunt voorstellen. Alleen is Ties de enige die Gozert ziet en hoort. En de plannen van Gozert zijn zo fantastisch dat Ties erdoor in moeilijkheden komt… Ties’ ouders willen dat Gozert verdwijnt en nemen een ingrijpende beslissing. Maar Ties wil helemaal niet van Gozert af. Wat moet hij doen?

Sleutels

Op een vreemde plek in de bibliotheek vinden Julia en Manus een sleutel. Waar is die sleutel van? En heeft die iets te maken met de diefstallen die de laatste tijd in de bieb gebeuren? Samen gaan ze op onderzoek. Ze ontdekken dat Maryam, de dochter van de directeur van de bieb, een geheim heeft. Maar ook Manus doet vreemd… Kan Julia hem eigenlijk wel vertrouwen?

Help! De robots staken!

Help! De robots staken! Het is 2050. Kinderen gaan alleen naar school om leuke dingen te doen, zoals sporten, dansen en samen uitvinden. Leren doet iedereen thuis met zijn eigen robot, die oppas, leerkracht én verzorger is. Op een ochtend doet Jasmijns robot raar. Ook de robot van haar vriendin doet vreemd. De zelfrijdende auto raakt van slag en de voedselprinter gaat zijn eigen gang. Wat is er aan de hand? Help! De robots staken! neemt een duik in de toekomst. Een kleurrijk kijkverhaal op AVI E6 met volop aandacht voor techniek.

De GVR

Sofie wordt door een reus ontvoerd! Maar hoewel deze Grote Vriendelijke Reus de vreemdste woorden gebruikt, is hij wel heel aardig. Wat hij Sofie echter vertelt over de andere reuzen is vreselijk.

De GVR won in 1984 een Zilveren Griffel. Een bestseller van kinderboekenschrijver Roald Dahl, met prachtige tekeningen van bekroond illustrator Quentin Blake. The BFG werd al twee keer verfilmd, de laatste keer door Steven Spielberg.

Sofie ligt ’s nachts in bed, maar slaap is wel het laatste waar ze aan denkt. Voor haar raam staat een reus zo hoog als een huis, die haar uit bed plukt en ontvoert! Maar Sofie heeft geluk. Deze Grote Vriendelijke Reus spreekt eigenaardig en gebruikt de raarste woorden, maar is wel heel aardig. Wat hij Sofie echter vertelt over de andere reuzen is vreselijk. Sofie en de GVR bedenken een slim plan, waardoor alle kinderen weer veilig in hun bed kunnen liggen.

‘Roald Dahl is de beste kinderboekenschrijver ter wereld.’ VPRO-gids

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op