Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

Willewete – De eerste mens

Een informatief prentenboek voor kinderen vanaf 6 jaar over personages in de geschiedenis, namelijk de eerste mens. Willewete… dat zijn informatieve prentenboeken die een antwoord geven op de vragen van jonge kinderen. Sommige onderwerpen staan dicht bij hen, andere een beetje verder. Ze gaan over de wereld en de natuur om ons heen, over het leven in het verleden en het leven nu. Op een speelse en spitsvondige manier vertellen deze boeken wat kinderen graag willen weten. Wil je alles weten over de eerste mens? In dit boek lees je meer over hoe mensen in de prehistorie leefden. Hoe kwamen ze aan eten? Wat leerden hun kinderen? En waarom maakten ze grotschilderingen? Op deze en veel andere vragen krijg je een antwoord. Je vindt in dit boek ook een leuk knutselwerkje, een grote uitklap-pagina en een miniquiz, zodat je een echte expert wordt.

Van toen tot nu 1 Van hunebed tot planetarium

Canon van de Nederlandse geschiedenis

De vaderlandse geschiedenis komt tot leven. De VAN TOEN TOT NU CANON gaat over de ontwikkeling van Nederland. Het is een verzameling van vijftig belangrijke gebeurtenissen, personen en voorwerpen. Ze hebben ons land gemaakt zoals het nu is. Van de hunebedden, via Willem van Oranje naar Europa. Niet met een saaie opsomming van feiten en jaartallen maar met korte, informatieve teksten en heel veel striptekeningen en unieke foto’s. En bij ieder onderwerp een persoonlijk verhaal van een kind uit de tijd. Zo komt de vaderlandse geschiedenis voor jong en oud echt tot leven.

Gids voor de hunebedden in Drenthe en Groningen

De gids geeft in beknopte vorm een compleet overzicht van alle nog bestaande hunebedden in de provincies Drenthe en Groningen, 54 in totaal. De lezer vindt er alle mogelijke informatie over de hunebedden: waar ze liggen, hoe oud ze zijn en natuurlijk welke vondsten er gedaan zijn, maar ook over hun landschappelijke ligging, grootte, oriëntatie, restauraties en andere bijzonderheden. Bij veel van de hunebedden wordt een thema behandeld, zoals de herkomst van de stenen, de ligging bij moerassige plekken of langs een weg, de wijze van dodenbijzetting, de zorg voor de hunebedden (onder meer in de Tweede Wereldoorlog), vandalisme, en nog veel meer. De gids wordt voorafgegaan door een inleiding over de mensen die in de Steentijd de hunebedden hebben gebouwd en de manier waarop hun nazaten er mee omgesprongen zijn. Ook alternatieve theorieën komen aan de orde. Voor het boek zijn nieuwe foto’s gemaakt. Het is onmisbaar voor iedereen die de hunebedden wil bezoeken en de laatste stand van zaken wil weten.

Groot weetjesboek over de prehistorie

Wat voor weer was het in de oertijd? Zijn mensen ooit dinosaurussen tegengekomen? Werd er toen ook al vrolijk op muziek gedanst? In dit boek ontdek je alles over de prehistorie! Je komt ook te weten waarom de mammoet is uitgestorven, met welk bestek oermensen aten, welke beroemdheden uit die tijd we vandaag nog kennen, hoe je zelf vuur maakt en nog veel meer!

Toen het oorlog was1939-1945

Toen het oorlog was’ is een informatief boek voor kinderen uit de bovenbouw die meer willen weten over de Tweede Wereldoorlog, met speciale aandacht voor Nederland. In 2020 herdenken we het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog, alweer 75 jaar geleden. Toen het oorlog was, 1939-1945 is een verzorgd overzichtswerk voor kinderen die meer willen weten over de Tweede Wereldoorlog. Het informatieve boek heeft oog voor het internationale verloop van de oorlog, maar vooral ook voor de situatie in Nederland.

Een prachtige uitgave vol historische fotografie en fullcolour-illustraties.

Auteurs Annemiek de Groot, Roos Jans, Juul Lelieveld en Liesbeth Rosendaal van tekstbureau Patsboem! Educatief hebben de tekst van het boek afgestemd op de bovenbouw van de basisschool. Zij hebben dit zware onderwerp in begrijpelijk taal weten uit te leggen. Illustrator Irene Goede maakte de sfeervolle illustraties, die de soms indringende tekst verluchtigen en een extra dimensie geven aan de historische fotografie.

Wij willen weten 20 – De watersnoodramp

De watersnood van 1953 is een van de grootste natuurrampen die Nederland ooit heeft meegemaakt. In een paar dagen tijd werd het leven van een groot aantal Zeeuwen, Brabanders en Zuid- Hollanders getroffen: er vielen 1835 dodelijke slachtoffers! In dit boekje kun je lezen over de geschiedenis van de strijd van Het Nederlandse volk tegen het water, de oorzaak van de ramp en het Deltaplan. Deel uit de WWW-serie voor scholieren t.b.v. het maken van werkstukken en scholieren (11+)

Atlas van de watersnood 1953

Waar de dijken braken

In deze atlas worden de stroomgaten – de ultieme verwoesting van de zeedijken waardoor het zeewater tijdens de watersnood van 1 februari 1953 dag en nacht de polders in- en uitstroomde – voor het eerst in kaart gebracht. Bij het onderzoek naar de locaties van de 96 stroomgaten stuitte Koos Hage op zeer bijzondere, direct na de ramp gemaakte, luchtfoto’s. De zeer gedetailleerde opnamen – die nooit eerder in deze vorm gepubliceerd werden – zuigen de beschouwer diep in de overstroomde gebieden van 1953.

Atlas van de watersnood 1953 – Waar de dijken braken bevat ook interviews met ooggetuigen van de ramp.

De zee kwam door de brievenbus

Gevoelig verhaal gebaseerd op de Watersnoodramp. Bekroond met een Vlag-en-Wimpel en de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek. Midden in de nacht maakt mama Liesje en haar zus wakker. Het is ijskoud en het stormt. ‘Snel, kleed je aan!’ zegt mama. ‘De zee komt. De dijk is kapot.’Liesje moet helpen om spulletjes naar boven te brengen. Waarom eigenlijk? Denken papa en mama soms dat de zee naar binnen zal komen? Liesje vertelde hoe zij als klein meisje de watersnoodramp meemaakte. Selma Noort schreef haar verhaal op in dit boek.Bekroond met een Vlag-en-Wimpel en de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek.

Drijven op een dak

Een vreselijke stormvloed vernielt de Zeeuwse boerderij waar Hanneke woont. Met haar grote broer Leen weet Hanneke zich te redden, maar ze verliest de rest van haar familie uit het oog. Samen met Bram, een jongen uit haar dorp, wordt ze naar het veilige Rotterdam gestuurd. Maar Hanneke en Bram willen op het overstroomde eiland blijven om hun familie te zoeken… Drijven op een dak speelt in Zeeland tijdens de watersnoodramp in 1953.

Over vroeger en nuVerhalen bij de canon

Als ze op de trap zijn, klinkt er ineens donderend geraas: een heel ander geluid dan de storm daarvoor. ‘Snel!’ roept Jan. Waar hij bang voor was, gebeurt nu. Metershoge golven spoelen over de dijk het land in. Er klinkt glasgerinkel en het kraken van hout. Schuimend zoekt de zee haar weg…In vijftig spannende en kleurrijke verhalen neemt dit boek je mee naar de belangrijkste gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis. Naar de nacht van de watersnoodramp, bijvoorbeeld. Maar ook naar de tijd van de hunebedden, de strijd van de patriotten en de aanleg van de eerste spoorlijn. Beleef samen met Michiel de Ruyter de Slag bij Kijkduin. Lees hoe Eise Eisinga zijn planetarium bouwde. En maak met de elfjarige Louis de allereerste televisie-uitzending mee. Een onmisbaar boek voor jong en oud!

Deltawerken

Een informatief boek over de ontwikkeling van de deltawerken.

Het Grote Geschiedenisboek – Dijkwerkers en darinkdelvers

Vanaf het moment dat de eerste bewoners zich in Nederland vestigden, begon de strijd tegen het water. Maar de zee liet zich niet tegenhouden; geen eeuw ging voorbij of duizenden mensen verdronken of raakten huis en land kwijt door grote overstromingen.

Dit boek vertelt over de grote en kleine helden die betrokken waren bij de strijd van Nederland tegen het water. Lees over ambitieuze Hollandse graven die dijken willen aanleggen, maar worden tegengewerkt door de Zeeuwse darinkdelvers. Over ruwe dijkwerkers die om de haverklap met elkaar op de vuist gaan, over vooruitstrevende ingenieurs en protesterende boeren en vissers.

Lees hoe rond Alkmaar meren werden drooggelegd, hoe bij Haarlem de grootste stoommachine ter wereld werd gebouwd, hoe de Amsterdamse haven van de ondergang werd gered, de Afsluitdijk bijna door een draaikolk werd verzwolgen, en hoe rebellerende jongeren Rijkswaterstaat dwongen om een wonder te verrichten. Indrukwekkende verhalen die je niet meer vergeet!

De verhalen beginnen in de 13e eeuw, met de vriendschap tussen Pieter de bierbrouwer uit Zeeland en Joos die in dienst is van de graven van Holland, die de eerste dijkwerken laten aanleggen. De Zeeuwse darinkdelvers, die leven van de zoutwinning en hun eilanden afgraven tot ze onder water staan, moeten niets hebben van de plannen van de graaf. Als rond Alkmaar kleine meren worden drooggelegd, heeft de zoon van Joos als dijkgraaf zijn handen vol aan het toezicht op de dijkwerkers: ruw volk dat maanden in kampen bivakkeert en leeft op bier en brood. De beste ingenieurs en landmeters worden aan het werk gezet. Maar de droogmakerij gaat niet zonder slag of stoot, want boeren en vissers zijn fel tegen. En er komen grote tegenslagen … Door de eeuwen heen blijken afstammelingen van Pieter en Joos steeds betrokken bij de aanleg van waterwerken en de strijd tegen het water die voortduurt tot het eind van de 20ste eeuw.

De auteur, jeugdboekenschrijver Peter Smit, weet op boeiende wijze te vertellen over de moeilijkheden die werden ondervonden, het technisch vernuft en de uitvindingen die eraan te pas kamen en over de durf en het pionierswerk van de Nederlanders. Gaandeweg wordt duidelijk waarom tegenwoordig overal ter wereld Nederlandse waterbouwkundigen worden ingezet voor de aanleg van grote waterwerken.

Erop of eronder

Erop of eronder’ is een informatief kinderboek over het eeuwigdurende gevecht van Holland tegen het water. Het is geschreven door Anne Pek en de illustraties zijn van Irene Goede.

In ‘Erop of eronder’ leer je de spannende geheimen van het waterrijke Holland kennen. Wist je dat ze in de 16de eeuw ook al een fileprobleem hadden? Dat dorpen aan de wandel kunnen gaan? En dat er ooit cowboyforten aan onze kusten lagen?

Hoe Holland het hoofd boven water houdt
In dit boek vertelt Anne Pek de spannende ontstaansgeschiedenis van het Hollandse landschap en de rol die het altijd aanwezige water hierin gespeeld heeft. En natuurlijk besteedt ze ook veel aandacht aan de slimme Hollanders zelf, die onder het motto ‘erop of eronder’ bleven wonen in dat natte, zompige land.

Oosterschelde windkracht 10

In de nacht van zaterdag op zondag 1 februari 1953 werden de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden getroffen door een stormvloed die acht procent van Nederland onder water zette. In eerste instantie maakte men zich niet zoveel zorgen. Er waaide weliswaar een Noordnoord-westerstorm, maar een dergelijke dreiging had het gezin Strijen – dat in een boerderij in het dorpje Batternoord op Flakkee woonde – wel vaker meegemaakt. Maar tegen vier uur ’s nachts brak de eerste dijk onder het donderende geweld van de zee. Dat mocht nooit meer gebeuren. Er werd een plan bedacht en uitgewerkt: de Deltawerken. Ruim twintig jaar later naderen de Deltawerken hun voltooiing. De Oosterschelde is de enige zeearm die nog moet worden afgesloten. Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat dit de enige oplossing is.

Overal water

De twaalfjarige Nout woont in een klein huisje in een Zeeuws dorp achter de zeedijk. Als zijn ouders een paar dagen weggaan, blijft hij samen met zijn broer Leen thuis. Al snel komt Nout in moeilijkheden. Leen neemt hem mee op smokkeltocht, waarbij ze worden betrapt. En later wordt Nout ook nog beschuldigd van diefstal. Maar dan breken tijdens een storm de dijken door en zijn Nouts problemen plotseling niet belangrijk meer. Het water komt steeds hoger en er breken onzekere uren aan. Nout en Leen weten ternauwernood aan het water te ontsnappen, maar zullen ze hun ouders ooit nog terugzien? Een spannend en meeslepend boek over een jongen die moet zien te overleven tijdens de watersnoodramp van 1953.

Het grote Rijksmuseum voorleesboek

De beste kinderboekenschrijvers over de meesterwerken uit het Rijksmuseum

De beste kinderboekenschrijvers over de meesterwerken uit het Rijksmuseum

Kunst is er om naar te kijken. Natuurlijk is er bij elk schilderij een officieel – kunsthistorisch – verhaal. Zo’n verhaal kan je helpen een kunstwerk beter te begrijpen. Maar in goede kunst kun je vooral ook je eigen fantasie kwijt. Wat zie je zelf als je echt goed kijkt? Waar gaat dat jongetje dat door De Nachtwacht rent naartoe? Wat staat er in de brief die de Brieflezende vrouw van Vermeer aan het lezen is? Waarom is De bedreigde zwaan die Jan Asselijn schilderde zo boos? De beste kinderboekenschrijvers uit Nederland en Vlaanderen laten in Het grote Rijksmuseum voorleesboek hun fantasie de vrije loop en vertellen hun verhaal bij vijfentwintig beroemde meesterwerken uit het Rijksmuseum.

  • Nederlands
  • Hardcover
  • 9789047613824
  • Druk: 1
  • maart 2013
  • 67 pagina’s

Het grote Rembrandt voorleesboek

24 verhalen over de meesterwerken van Rembrandt in het Rijksmuseum

Voor het Rembrandtjaar 2019 schreven zeven geweldige kinderboekenschrijvers 24 verhalen bij de mooiste meesterwerken van onze grootste kunstenaars aller tijden. Natuurlijk is er bij elk schilderij een officieel,kunsthistorisch verhaal. Maar bij de beste kunst ga je zelf kijken en maak je je eigen associaties. Hij laat ons onze eigen verhalen verzinnen bij zijn werk. Inspirerend voor kinderen en zeker ook voor volwassenen. Volgens Rembrandt moest je zijn schilderijen in het felle zonlicht en van afstand bekijken. De schrijvers van dit boek zetten 25 schilderijen, etsen en tekeningen van Rembrandt in een nieuw, fel licht en nemen een gepaste afstand om sprankelende verhalen te schrijven. In samenwerking met het Rijksmuseum.

Kinderen in oorlogstijd – Deel 2

Samenvatting

De projecten Kinderen in oorlogstijd zijn speciaal ontwikkeld voor hoogbegaaf-
de kinderen. Op een nieuwe en uitdagende manier leren ze niet alleen over de
Tweede Wereldoorlog, maar ook over hun eigen tijd. De projecten zijn gekoppeld
aan twee spannende oorlogsboeken (‘Oorlogswinter’ van Jan Terlouw en ‘Oorlog
zonder vrienden’ van Evert Hartman), waardoor de kinderen extra gemotiveerd
aan de slag gaan.

Doelgroep
Dit verrijkingsmateriaal is uitermate geschikt voor hoogbegaafde kinderen uit
groep 7 en 8. De leerstof is uitdagend, de leerstappen zijn groot, het creatief den-
ken wordt gestimuleerd, er wordt gebruik gemaakt van alternatieve werkvormen
en de kinderen kunnen gedurende langere tijd zelfstandig met de stof bezig zijn.

Opzet
Het materiaal bestaat uit twaalf projecten in zes blokboeken. Elk project bestaat
uit drie lessen met vooral open opdrachten. Daarnaast zijn er opdrachten die de
kinderen helpen op het werk te reflecteren en bij het leren om zelf te organiseren.
Aan het eind van elk blokboek wordt de kennis getest in een leeropdracht.

Door de gelezen hoofdstukken worden de kinderen uitgedaagd om na te denken
over complexe thema’s als ‘verzet’, ‘goed en kwaad’, ‘democratie’ en ‘wraak’.
De kinderen zoeken informatie op, bedenken oplossingen voor problemen en
dilemma’s en geven meningen. Kennis wordt meestal op een creatieve manier
verwerkt, bijvoorbeeld door een tijdbalk of een spel te maken of een persoons-
bewijs na te maken.

Projecten

Deel 1, Project 1 en 2:
De aanleiding tot de Tweede Wereldoorlog & De Oorlogswinter

Deel 2, Project 3 en 4:
Nationaal socialisme & Goed en slecht

Deel 3, Project 5 en 6:
Verzet & Oorlog zonder vrienden

Deel 4, Project 7 en 8:
De NSB & Democratie

Deel 5, Project 9 en 10:
Censuur & Eerlijk delen

Deel 6, Project 11 en 12:
Wraak nemen & Vluchten

Handleiding 1 (deel 1-3) en Handleiding 2 (deel 4-6) zijn apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.

Kinderen in oorlogstijd – Deel 1

Samenvatting

De projecten Kinderen in oorlogstijd zijn speciaal ontwikkeld voor hoogbegaaf-
de kinderen. Op een nieuwe en uitdagende manier leren ze niet alleen over de
Tweede Wereldoorlog, maar ook over hun eigen tijd. De projecten zijn gekoppeld
aan twee spannende oorlogsboeken (‘Oorlogswinter’ van Jan Terlouw en ‘Oorlog
zonder vrienden’ van Evert Hartman), waardoor de kinderen extra gemotiveerd
aan de slag gaan.

Doelgroep
Dit verrijkingsmateriaal is uitermate geschikt voor hoogbegaafde kinderen uit
groep 7 en 8. De leerstof is uitdagend, de leerstappen zijn groot, het creatief den-
ken wordt gestimuleerd, er wordt gebruik gemaakt van alternatieve werkvormen
en de kinderen kunnen gedurende langere tijd zelfstandig met de stof bezig zijn.

Opzet
Het materiaal bestaat uit twaalf projecten in zes blokboeken. Elk project bestaat
uit drie lessen met vooral open opdrachten. Daarnaast zijn er opdrachten die de
kinderen helpen op het werk te reflecteren en bij het leren om zelf te organiseren.
Aan het eind van elk blokboek wordt de kennis getest in een leeropdracht.

Door de gelezen hoofdstukken worden de kinderen uitgedaagd om na te denken
over complexe thema’s als ‘verzet’, ‘goed en kwaad’, ‘democratie’ en ‘wraak’.
De kinderen zoeken informatie op, bedenken oplossingen voor problemen en
dilemma’s en geven meningen. Kennis wordt meestal op een creatieve manier
verwerkt, bijvoorbeeld door een tijdbalk of een spel te maken of een persoons-
bewijs na te maken.

Projecten

Deel 1, Project 1 en 2:
De aanleiding tot de Tweede Wereldoorlog & De Oorlogswinter

Deel 2, Project 3 en 4:
Nationaal socialisme & Goed en slecht

Deel 3, Project 5 en 6:

Verzet & Oorlog zonder vrienden

Deel 4, Project 7 en 8:
De NSB & Democratie

Deel 5, Project 9 en 10:
Censuur & Eerlijk delen

Deel 6, Project 11 en 12:
Wraak nemen & Vluchten

Handleiding 1 (deel 1-3) en Handleiding 2 (deel 4-6) zijn apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op