Samenvatting
De projecten Kinderen in oorlogstijd zijn speciaal ontwikkeld voor hoogbegaaf-
de kinderen. Op een nieuwe en uitdagende manier leren ze niet alleen over de
Tweede Wereldoorlog, maar ook over hun eigen tijd. De projecten zijn gekoppeld
aan twee spannende oorlogsboeken (‘Oorlogswinter’ van Jan Terlouw en ‘Oorlog
zonder vrienden’ van Evert Hartman), waardoor de kinderen extra gemotiveerd
aan de slag gaan.
Doelgroep
Dit verrijkingsmateriaal is uitermate geschikt voor hoogbegaafde kinderen uit
groep 7 en 8. De leerstof is uitdagend, de leerstappen zijn groot, het creatief den-
ken wordt gestimuleerd, er wordt gebruik gemaakt van alternatieve werkvormen
en de kinderen kunnen gedurende langere tijd zelfstandig met de stof bezig zijn.
Opzet
Het materiaal bestaat uit twaalf projecten in zes blokboeken. Elk project bestaat
uit drie lessen met vooral open opdrachten. Daarnaast zijn er opdrachten die de
kinderen helpen op het werk te reflecteren en bij het leren om zelf te organiseren.
Aan het eind van elk blokboek wordt de kennis getest in een leeropdracht.
Door de gelezen hoofdstukken worden de kinderen uitgedaagd om na te denken
over complexe thema’s als ‘verzet’, ‘goed en kwaad’, ‘democratie’ en ‘wraak’.
De kinderen zoeken informatie op, bedenken oplossingen voor problemen en
dilemma’s en geven meningen. Kennis wordt meestal op een creatieve manier
verwerkt, bijvoorbeeld door een tijdbalk of een spel te maken of een persoons-
bewijs na te maken.
Projecten
Deel 1, Project 1 en 2:
De aanleiding tot de Tweede Wereldoorlog & De Oorlogswinter
Deel 2, Project 3 en 4:
Nationaal socialisme & Goed en slecht
Deel 3, Project 5 en 6:
Verzet & Oorlog zonder vrienden
Deel 4, Project 7 en 8:
De NSB & Democratie
Deel 5, Project 9 en 10:
Censuur & Eerlijk delen
Deel 6, Project 11 en 12:
Wraak nemen & Vluchten
Handleiding 1 (deel 1-3) en Handleiding 2 (deel 4-6) zijn apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.