Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

Z-Taal groep 6 Taal oefenen Stenvert Werkboek

Samenvatting

Dit Z-oefenboekje maakt deel uit van de zesdelige serie Taal, voor groep 3 tot en met 8. De serie biedt oefenstof voor taalstructuur, taalbetekenis, taalfunctie en spelling. Daarmee komen onder andere de volgende aspecten aan bod: meervoudsvorming, verkleinwoorden, telwoorden, voegwoorden, voornaamwoorden, woordenschat, spreekwoorden, synoniemen, tegenstellingen, deel/geheel-relaties, taalbegrip en taaltoepassing.
In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod:
– Ik kan woorden in alfabetische volgorde zetten.
– Ik kan ‘de’ en ‘het’ goed gebruiken in een zin.
– Ik kan woorden in het meervoud schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -ig goed schrijven.
– Ik kan woorden die beginnen met be-, ge- of ver- goed schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -heid goed schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -ing of -ig goed schrijven.
– Ik leer nieuwe woorden.
– Ik kan woorden die eindigen op -lijk of -lijke goed schrijven.
– Ik kan samengestelde woorden goed schrijven.
Dit is de vernieuwde editie van: 9789026224577 Stenvert 6 Taal Taalblok 4 Werkboek (set a 5)

Z-Taal | Werkboek NT2 Woordenschat A | Groep 3-8

Samenvatting

Door dit Z-oefenboekje leren NT-2 leerlingen heel veel verschillende woorden. Ook leren ze woorden maken van letters die ze zien staan, geheimschrift oplossen en woorden zoeken in puzzeltjes.

Deze uitgave maakt deel uit van de serie NT-2 Woordenschat (A tot en met C). Deze driedelige serie is speciaal ontwikkeld voor NT-2 leerlingen om hen snel een flink aantal van de meest frequent gebruikte Nederlandse woorden bij te brengen. De teksten zijn ‘leesbaar’ voor elke nationaliteit, doordat alle woorden ook getekend zijn. Herhalingspagina’s zorgen voor de nodige inprenting.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Z-Taal | Werkboek NT2 Woordenschat A | Groep 3-8

Samenvatting

Door dit Z-oefenboekje leren allochtone leerlingen heel veel verschillende woorden. Ook leren ze woorden maken van letters die ze zien staan, geheimschrift oplossen en woorden zoeken in puzzeltjes.

Deze uitgave maakt deel uit van de serie NT-2 Woordenschat (A tot en met C). Deze driedelige serie is speciaal ontwikkeld voor NT-2 leerlingen om hen snel een flink aantal van de meest frequent gebruikte Nederlandse woorden bij te brengen. De teksten zijn ‘leesbaar’ voor elke nationaliteit, doordat alle woorden ook getekend zijn. Herhalingspagina’s zorgen voor de nodige inprenting.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Begrijpend lezen Oefenboek 1 1; begrijpend leesteksten, voorspelopgaven en gatenteksten

Samenvatting

Meest geschikt voor M4. Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en leren. Het is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen moeten ontwikkelen op school. Het oefenen van begrijpend lezen is zeer belangrijk. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding en worden de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling uitgebreid. Hierdoor kunnen kinderen steeds langere en moeilijkere teksten op een hoger niveau verwerken. Het oefenen op het eigen niveau zorgt voor succeservaringen, die leiden tot meer leesplezier. Dit Begrijpend lezen Oefenboek is het eerste deel van een set van twee. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M4/E4-niveau van het Cito. Dit eerste deel richt zich vooral op het M4-niveau. De teksten zijn wat korter en makkelijker leesbaar. Het tweede deel richt zich meer op het E4-niveau. De teksten zijn wat langer en hebben een iets moeilijkere opbouw. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1. In het dagelijks leven komen we voortdurend in aanraking met verschillende soorten teksten. Deze Oefenboeken spelen hierop in door ook verschillende tekstsoorten aan te bieden. Deze kunnen informatief, fictief, instructief of poëzie zijn. In beide Oefenboeken komen drie verschillende soorten oefeningen voor: leesteksten, voorspelopgaven en gatenteksten. De Oefenboeken bestaan uit meerkeuzeopgaven en de vraagstelling is afgestemd op die van het Cito. Hierdoor zijn beide Oefenboeken geschikt om goed en verantwoord te oefenen voor het onderdeel Begrijpend lezen van de Cito LVS-toetsen. Wil je kind méér oefenen dan wat deze serie aanbiedt? Junior Einstein heeft ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl.

Z-Taal groep 4 begrijpend lezen leesmaatjes A Stenvert

Inhoud

Leesmaatjes 4A maakt deel uit van de serie Leesmaatjes voor leerlingen die moeite hebben met leesbegrip. Deze serie bestaat in totaal uit acht delen: twee delen (A en B) voor elk leerjaar (groep 3 – 6). Het accent ligt op een serie speelse oefeningen in leesbegrip gekoppeld aan aansprekende contexten. Het niveau van de teksten is afgestemd op de AVI-niveaus. In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod: – Ik kan informatie uit een tekst halen. – Ik kan aangeven wat voor soort tekst het is. – Ik kan mijn mening geven over een verhaaltje.

Dit is de vernieuwde editie van: 9789026241284 Stenvert 4 Begrijpend lezen Leesmaatjes4A WB (5ex)

Z-Taal groep 4 Begrijpend lezen Leesmaatjes B Stenvert

Leesmaatjes 4B maakt deel uit van de serie Leesmaatjes voor leerlingen die moeite hebben met leesbegrip. Deze serie bestaat in totaal uit acht delen: twee delen (A en B) voor elk leerjaar (groep 3 – 6). Het accent ligt op een serie speelse oefeningen in leesbegrip gekoppeld aan aansprekende contexten. Het niveau van de teksten is afgestemd op de AVI-niveaus.

In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod:
– Ik kan informatie uit een tekst halen.
– Ik kan aangeven wat voor soort tekst het is.
– Ik kan mijn mening geven over een verhaaltje.

Dit is de vernieuwde editie van:
9789026241673 Stenvert 4 Begrijpend lezen Leesmaatjes 4B wb/5e

Z-Taal Taal oefenen groep 4 Werkboek

Z-Taal groep 4 – Taal oefenen – Stenvert Deze uitgave maakt deel uit van de zesdelige serie Taal, voor groep 3 tot en met 8. De serie biedt oefenstof voor taalstructuur, taalbetekenis, taalfunctie en spelling. Daarmee komen onder andere de volgende aspecten aan bod: meervoudsvorming, verkleinwoorden, telwoorden, voegwoorden, voornaamwoorden, woordenschat, spreekwoorden, synoniemen, tegenstellingen, deel/geheel-relaties, taalbegrip en taaltoepassing.

In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod:

  • Ik oefen het schrijven van woorden aan de hand van plaatjes.
  • Ik kan vragen beantwoorden over een verhaaltje.
  • Ik leer nieuwe woorden.
  • Ik kan ‘de’ en ‘het’ goed gebruiken in een zin.
  • Ik kan woorden met -oor, -eer of -eur goed schrijven.
  • Ik kan woorden met -aai, -ooi of -oei goed schrijven.
  • Ik kan woorden die beginnen met s- of z- goed schrijven.
  • Ik kan woorden met -ng en -nk goed schrijven.
  • Ik kan woorden die beginnen met f- of v- goed schrijven.
  • Ik kan woorden in het meervoud schrijven.
  • Ik kan woorden die eindigen op -tje of -je goed schrijven.

Dit is de vernieuwde editie van: 9789026224539 Stenvert 4 Taal Taalblok 2 Werkboek (5ex)

Z-Spelling 1 Spelling oefenen groep 3-4 Werkboek

Samenvatting

Z-Spelling groep 3-4 – Spellling oefenen 1 – Stenvert Deze uitgave maakt deel uit van de zesdelige serie Spelling oefenen, voor groep 3 tot en met 8. De serie oefent alle spellingcategorieën van het Cito. Daarbij komt elke spellingcategorie herhaaldelijk aan bod. In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod: – Ik oefen met het schrijven van korte woorden. – Ik kan woorden die beginnen met s- of -z goed schrijven. – Ik kan woorden met -a of -aa goed schrijven. – Ik kan woorden die eindigen op -eer, -eur of -oor goed schrijven. Dit is de vernieuwde editie van: 9789026202247 Stenvert 34 Taal Spellingblok 1 Werkboek (5ex)

Z-Spelling 2 Spelling oefenen groep 4-5 Werkboek

Samenvatting

Z-Taal groep 4-5 – Spelling oefenen 2 – Stenvert Deze uitgave maakt deel uit van de zesdelige serie Spelling, voor groep 3 tot en met 8. De serie oefent alle spellingcategorieën van het Cito. Daarbij komt elke spellingcategorie herhaaldelijk aan bod. Deze leerdoelen komen in dit Z-oefenboekje aan bod: – Ik oefen het schrijven van verschillende woorden. – Ik kan woorden met -ng, -nk of -n goed schrijven. – Ik kan woorden met een -d of -t aan het eind goed schrijven. – Ik kan woorden met -a of -aa en -e of -ee goed schrijven. Dit is de vernieuwde editie van: 9789026202261 Stenvert 4-5 Taal Spellingblok 2 Werkboek (5ex)

Oefenschrift begrijpend lezen groep 4

Samenvatting

Lees jij al verhalen? Wat knap van je! Dan heb je waarschijnlijk al heel veel geoefend. Maar weet je nadien ook precies wat je hebt gelezen? Als je een verhaal leest, is het immers heel belangrijk dat je begrijpt wat je leest. Ook daar kun je dus beter heel goed op oefenen. In dit oefenschrift staan een heleboel eenvoudige verhaaltjes die je zelf kunt lezen. Als je dat aandachtig gedaan hebt, kun je de leuke opdrachten en vraagjes die erbij horen vast en zeker oplossen! Ga aan de slag en word een echte leeskampioen!
In dit oefenschrift staan
  • eenvoudige verhaaltjes op leesniveau AVI M4 (het oude AVI 3)
  • leuke inhoudsvragen en oefeningen
  • informatie en tips over begrijpend lezen en het AVI-systeem

Spelling Weetwoorden geschikt voor groep 3 en 4 Werkboek

Samenvatting

Leer alle spellingregels rondom de weetwoorden op een leuke en verantwoorde manier.

Leer alle spellingregels rondom de weetwoorden. Alle woorden die kinderen in een groep leren spellen, zijn onderverdeeld in klankwoorden, regelwoorden en weetwoorden. Dit boek bevat oefeningen over de weetwoorden die kinderen in deze groepen leren. Weetwoorden zijn woorden waar geen regels voor zijn: je moet ze uit je hoofd leren. Bijvoorbeeld woorden met een ei of een ij, zoals eiland en ijs. Er is geen regel waardoor je kunt weten of je een ei of een ij moet schrijven. Door deze weetwoorden veel te oefenen en te herhalen, onthoud je deze woorden beter. Spellen is het kunnen schrijven van woorden. Je hoort een woord in klanken en deze klanken schrijf je in letters op. Samen vormen deze letters op papier het woord. Maar schrijf je de letters ook wel op de juiste manier? Spelling moet vaak herhaald worden, want je past het altijd en overal toe. Door te blijven oefenen, houd je de spelling op niveau.

Spelling regelwoorden voor groep 3 en 4 Werkboek

Samenvatting

Leer alle spellingregels rondom de regelwoorden op een leuke en verantwoorde manier.

Leer alle spellingregels rondom de regelwoorden. Alle woorden die kinderen in een groep leren spellen, zijn onderverdeeld in klankwoorden, regelwoorden en weetwoorden. Dit boek bevat oefeningen over de regelwoorden die kinderen in deze groepen leren. Regelwoorden zijn woorden waarvan je een spellingregel moet toepassen om ze op de juiste manier te schrijven. Bijvoorbeeld het maken van een verkleinwoord van woorden die eindigen op -ing. Deze woorden krijgen bijna altijd de letters -etje erbij (ding – dingetje of kring – kringetje). Door de spellingregels te oefenen en vaak te herhalen, leer je regelwoorden op de juiste manier te spellen. Spellen is het kunnen schrijven van woorden. Je hoort een woord in klanken en deze klanken schrijf je in letters op. Samen vormen deze letters op papier het woord. Maar schrijf je de letters ook wel op de juiste manier? Spelling moet vaak herhaald worden, want je past het altijd en overal toe. Door te blijven oefenen, houd je de spelling op niveau.

Kidsweek – Het allerleukste begrijpend lezen oefenboek (groep 4 en 5)

Samenvatting

Onderdeel van de serie Kidsweek.

Met de oefenboeken van Kidsweek in de Klas wordt begrijpend lezen een feest!

Begrijpend lezen saai? Welnee! De oefenboeken van Kidsweek in de Klas zijn leerzaam en leuk! Aan de hand van artikelen uit Kidsweek en de bijbehorende video’s op de website vergroot je je tekstbegrip en woordenschat, zelfstandig of samen met je ouders.

De overzichtelijke stappenplannen en de handige legenda bieden een steuntje in de rug bij het lezen van een tekst voor leerlingen uit groep 4 en 5. Naast nog beter begrijpend lezen leer je in de drie oefenboeken ook van alles over de actualiteit, verbeter je je topografische kennis en leer je allerlei handige studievaardigheden aan. Genoeg geoefend? Blader dan door naar de moppen, raadsels en puzzels. Zo wordt begrijpend lezen vanzelf een feest!

De uitgaven van Kidsweek in de Klas voldoen aan alle kerndoelen van het SLO, waardoor ze inzetbaar zijn als lesmethode
Naast begrijpend lezen ook aandacht voor wereldoriëntatie, topografie en studievaardigheden

Bij de les – Leer en oefen spelling groep 4-6

Samenvatting

Oefenen van onthoudwoorden en woordbeelden en automatiseren van spelling. Het werkboek biedt extra ondersteuning of juist extra uitdaging. Sluit 100% aan bij school. Inclusief oplossingen.

Met dit werkboekje oefenen kinderen met de spelling van woorden die kinderen van 7 tot en met 9 jaar op school leren. Dit werkboek is bedoeld voor kinderen die het fijn vinden of die het nodig hebben om op school of thuis extra te oefenen. De opdrachten in dit boek sluiten naadloos aan op wat kinderen op school leren.

Opbouw
De oefenstof wordt per bladzijde en door het boekje heen opgebouwd:
• Bovenaan staat steeds wat de bedoeling is, daaronder staan de opdrachten.
• De bovenste opdrachten zijn makkelijker dan de opdrachten onderaan.
• De eerste pagina’s zijn makkelijker dan de laatste pagina’s in het boek.

Voor sommige kinderen is oefenen van de leerstof moeilijk. Zij kunnen in dit boek ook minder oefenstof maken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld de onderste rijtjes doorstrepen. Zo oefenen zij toch de basisstof, zonder dat dit een te grote belasting is voor hun leerplezier.

Wat oefenen kinderen?
In dit boekje oefenen kinderen de spelling van:
• klankwoorden
• regelwoorden
• onthoudwoorden

Bij de les – Oefenen met spelling groep 4

Samenvatting

Oefenen met spelling voor groep 4. Niveau M4-E4. Alle oefenstof in één werkboek. Inzetbaar als extra ondersteuning of juist als extra uitdaging. Sluit 100% aan bij school.

Met dit werkboekje oefenen kinderen spelling niveau M4-E4. Deze leerstof komt op school in groep 4/5 (leerjaar 2/3) aan bod. Dit werkboek biedt extra oefenstof voor thuis en/of op school. Voor alle kinderen die meer moeten oefenen of voor hen die het gewoon leuk vinden om met taal bezig te zijn. De opdrachten in dit boek sluiten naadloos aan op datgene wat kinderen op school leren.

Opbouw
De oefenstof wordt per bladzijde en door het boekje heen opgebouwd:
• Bovenaan staat steeds wat de bedoeling is, daaronder staan de opdrachten.
• De bovenste opdrachten zijn makkelijker dan de opdrachten onderaan.
• De eerste pagina’s zijn makkelijker dan de laatste pagina’s in dit boek.

Wat oefenen de kinderen?
• Woorden met vaste stukjes, zoals eeuw-ieuw-uw, ng-nk, be-ge-ver, aai-ooi-oei, je-tje-pje
• Woorden met eindklank d
• Woorden met korte klanken en lange klanken
• Woorden met letters die op elkaar lijken: s-z, v-f, b-p
• Onthoudwoorden, zoals plein-ijs, gauw-kou, pech-weg

Z-Taal | Werkboek Puzzelen met woordenschat | Groep 5

Puzzelen met woordenschat Werkboek groep 5 Ajodakt

Samenvatting

Na dit Z-oefenboekje kennen leerlingen veel verschillende woorden en kunnen ze woorden zoeken in puzzeltjes. De woordenschat wordt uitgebreid aan de hand van vijftien thema’s. De themawoorden worden in drie wisselende oefentypen aangeboden. Daarna volgen vijf puzzelmixen en drie puzzelverzamelmixen waarbij leerlingen worden uitgedaagd hun nieuw geleerde woordenschat al spelenderwijs te oefenen. In dit deel zijn de thema’s: dieren, verjaardag, reizen, kasteel, werk, lichaam, uiterlijk, klas, indianen, natuur, circus, geboorte, vroeger, kunst, omgang en gedrag.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Bij de les – Oefenen met spelling groep 5

Samenvatting

Oefenen met spelling voor groep 5 (leerjaar 3). Niveau M5-E5. Alle oefenstof in één werkboek. Inzetbaar als extra ondersteuning of juist als extra uitdaging. Sluit 100% aan bij school.

Met dit werkboekje oefenen kinderen spelling niveau M5-E5. Deze leerstof komt op school in groep 5/6 (leerjaar 3/4) aan bod. Dit werkboek biedt extra oefenstof voor thuis en/of op school. Voor alle kinderen die meer moeten oefenen of voor hen die het gewoon leuk vinden om met taal bezig te zijn. De opdrachten in dit boek sluiten naadloos aan op datgene wat kinderen op school leren.

Opbouw
De oefenstof wordt per bladzijde en door het boekje heen opgebouwd:
• Bovenaan staat steeds wat de bedoeling is, daaronder staan de opdrachten.
• De bovenste opdrachten zijn makkelijker dan de opdrachten onderaan.
• De eerste pagina’s zijn makkelijker dan de laatste pagina’s in dit boek.

Wat oefenen de kinderen?
• Woorden met vaste stukjes, zoals ng-nk, be-ge-ver, eeuw-ieuw-uw, ig-lijk
• Woorden met eindklank d en woorden met een c
• Woorden met korte klanken en lange klanken
• Woorden met letters die op elkaar lijken: s-z, v-f, b-p
• Onthoudwoorden, zoals plein-ijs, gauw-kou, pech-weg

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op