Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

Groot weetjesboek over de prehistorie

Wat voor weer was het in de oertijd? Zijn mensen ooit dinosaurussen tegengekomen? Werd er toen ook al vrolijk op muziek gedanst? In dit boek ontdek je alles over de prehistorie! Je komt ook te weten waarom de mammoet is uitgestorven, met welk bestek oermensen aten, welke beroemdheden uit die tijd we vandaag nog kennen, hoe je zelf vuur maakt en nog veel meer!

Oerstoer over de wolharige mammoet en de rest

Op de plek waar jij nu bent, liepen tijdens de laatste ijstijd reusachtige dieren rond, zoals wolharige mammoeten, grottenberen en sabeltandtijgers. Niet in een dierentuin, maar in het wild. Bijna al die oerstoere dieren zijn zo’n twaalfduizend jaar geleden van de aardbodem verdwenen. Uitgestorven. Maar waardoor? En waarom overleefden andere dieren de ijstijd wel? Hoe leefden ze, hoe zagen ze eruit en hoe leefden onze verre voorouders tussen deze wonderlijke dieren? Je leest het allemaal in dit koele boek!

Terugblikken 1 – Het grote bouwwerk De tijd van jagers en boeren

Tijdvak 1 – Tijd van jagers en boeren (Prehistorie, tot 50 voor Chr.) In het dorp van Mare zijn de mannen druk in de weer. Ze stapelen enorme keien op elkaar en bouwen iets dat op een heel groot huis lijkt. Mare vindt het erg raar dat niemand haar wil vertellen waar het bouwwerk voor bedoeld is. Zelfs oma niet, van wie Mare toch al heel veel geleerd heeft. Pas als oma sterft, begint Mare te begrijpen waar dat huis van reuzenkeien voor dient… Rian Visser is kinderboekschrijfster en grafisch vormgever. Zij heeft ruim tachtig kinderboeken geschreven voor kinderen van 2 tot 12 jaar en ze schrijft voor Sesamstraat en diverse jeugdtijdschriften. Als Schoolschrijver geeft ze les aan kinderen met een taalachterstand. Speciaal voor het basisonderwijs maakt ze gratis digibordlessen bij het thema van de Kinderboekenweek. Ook heeft ze verschillende digitale prentenboeken gemaakt. Haar bekendste boeken zijn Nippertje, Blitz!, hier is pier, Appie en opa en De wedstrijd van Schildpad en Haas. Op bol.com vind je alle boeken van Rian Visser, waaronder het nieuwste boek van Rian Visser.

Klassiek Voor Kids 2006

Productbeschrijving

Edwin Rutten en het Radio Kamerorkest – Klassiek Voor Kids – Mozart… Je Zal Maar Een Wonderkind Zijn.

Muzikale vertelling over het wonderkind Mozart door Edwin Rutten en het Radio Kamerorkest.

Tracklist

  • 1. Entführung aus dem Serail, KV 384: Ouverture
  • 2. Wat is een wonderkind?
  • 3. Menuett, KV 1, m.m.v. Felicia Kosasi, piano
  • 4. Op tournee met vader Leopold en zusje Maria Anna
  • 5. Symfonie nr. 5 in Bes, KV 22 “Haagse Symfonie”: Allegro
  • 6. De brief van de burgemeester
  • 7. Symfonie nr. 35 in D, KV 385 “Haffner”: Allegro
  • 8. Mozart in de wiebelende paardenkoets
  • 9. Serenade nr. 7 in D KV 250 “Haffner”: Menuetto
  • 10. Het verdwenen paard
  • 11. Concert voor hoorn en orkest nr. 3, KV 447: Allegro, m.m.v. Jasper de Waal, hoorn
  • 12. Mozart verliefd
  • 13. Serenade voor Aloysia
  • 14. Serenade nr. 11 in Es, KV 37: Allegro
  • 15. Pappa Haydn
  • 16. Mozarts Housemuziek
  • 17. Verliefd op Constanze
  • 18. Symfonie nr. 40 in g, KV 550: Molto Allegro
  • 19. Dromen,vechten,vechten en dromen
  • 20. Entführung aus dem Serail
  • 21. Mozarts hart in majeur en mineur
  • 22. Don Giovanni, KV 527: Ouverture
  • 23. Het sneeuwt
  • 24. Zijn er wonderkinderen in de zaal?
  • 25. Applaus. Succes!**

De Koning, De Kat en de Viool

Productbeschrijving

De koning heeft een aantal vioolspelers in dienst, maar ook een heleboel rekenaars. Ze berekenen alles en komen tot de slotsom dat de koning het weinige geld dat hij bezit verkeerd besteedt. Ze raden hem aan zijn vioolspelers te ontslaan. Met dat geld kan hij dan eindelijk de gaten in zijn paleis dichten en hout kopen voor zijn zesenzestig haarden. De koning volgt de raad op. Maar al gauw blijkt dat er in een land zonder muziek niet te leven valt.

In een tijd dat er op allerlei manieren moet worden bezuinigd, is er voor de muziek ook steeds minder geld beschikbaar. Daardoor moeten er zelfs hele orkesten worden opgeheven. De beroemde violist Yehudi Menuhin heeft hierover duidelijke ideeën: als je de mensen hun muziek ontneemt, ontneem je hun plezier. In dit sprookjesachtige verhaal geeft hij aan wat gedaan moet worden als er geen subsidie meer gegeven wordt. Oorspronkelijk verscheen het boek De Koning, de Kat en de Viool in 1983. Maar zoals dat gaat met sprookjes… Ze zijn van alle tijden, en dus ook nu zeer actueel.

Verteller, radiopresentor en zanger Edwin Rutten leest dit verhaal op zijn geheel eigen betrokken wijze voor en combineert de tekst met muziek van onder anderen Bach, Vivaldi en Mozart, gespeeld door Menuhin zelf. Daarmee is deze cd een bijzonder actueel muzikaal verhaal voor Koningen, Katten, Violisten en een ieder die in sprookjes gelooft!

Tinkamo Tinker kit roboticaset

Beschrijving

Tinkamo Tinker Kit bevat Smart Building Blocks en is een  STEAM-roboticaset voor jongens en meisjes vanaf 4 jaar. Het bevat 10 projecten van beginner tot expert, 600 bouwstenen, 14 slimme bouwstenen, 10 out-of-box projecten en 30+ STEAM-cursussen.

Kritisch denken – Tinkamo beweert dat leertechnologie niet langer alleen draait om basistechniek, berekening of kennis, maar ook om de vaardigheden, zintuigen en kritisch denken om te bouwen om technologie creatief toe te passen en om een ​​positieve impact te hebben op de wereld om je heen.

Denk digitaal & speel echt – Betrek onze digitale kinderen bij computationeel denken, terwijl ze worden aangemoedigd om in de echte wereld te spelen en echte problemen op te lossen. Bouw digitale leeftijdsvaardigheden door probleemoplossing en iteratie.

Tinkamo biedt meisjes en jongens om op een speelse manier vertrouwd te raken met een van de meest waardevolle vaardigheden van de 21ste eeuw: codering.

Creatief vertrouwen – Kinderen kunnen zich creatief uiten met behulp van technologie en vertrouwen winnen. 

Tinkamo kan de interesses van leerlingen koppelen aan vaardigheden en expertise.

Robobloq Q-scout robot bouwpakket

Beschrijving

De Robobloq Q-Scout biedt kinderen en studenten de kans om op een leuke manier de programmeervaardigheden te ontwikkelen. Tijdens het bouwen en het programmeren van de QScout wordt het “computational thinking” gestimuleerd. De kinderen worden uitgedaagd om nieuwe ideeën tot leven te brengen op innovatieve en creatieve manieren. Het wordt niet voor niets de “Coolest metal robot to build and code” genoemd.

Robobloq Q-Scout in het kort

  • DIY-robot bouwpakket
  • Engineering workshop
  • Talloze programmeer uitdagingen
  • Programmeer tool via de app en pc
  • Nederlandstalig lesboek

Deze robot spreekt iedereen aan met zijn grote ogen en leuke glimlach. Deze STEM robots worden als uitdagende bouwpakketten geleverd en zijn te programmeren via de op de smartphone en tablet.
Het bouwen van de Q-Scout duurt minder dan 30 minuten.
De Q-Scout voorzien van een sensor die lijnen volgt en obstakels kan ontwijken. Maak de eerste stappen binnen de programmeer wereld en ontwikkel je vaardigheden. Het groene aluminium uiterlijk geeft de robot een uitdagend uiterlijk en maakt hem tevens bestand tegen beschadigingen.

Leer programmeren via de app Leer programmeren op een leuke en eenvoudige manier via je smartphone of tablet. Sleep de stukjes code naar elkaar toe en creëer je eigen handelingen die de robot moet uitvoeren. De app stimuleert het oplossen van problemen en leert de kinderen de basis van het programmeren.

WhalesBot AI module 1

Beschrijving

WhalesBot AI Module 1-serie en WhalesBot Scratch-software.  Er worden eenvoudige programmeervoorbeelden gegeven om gebruikers te helpen de AI Module 1-serie samen met de software beter en sneller te leren gebruiken. Lees de handleiding aandachtig door nadat u dit product hebt gekocht.

AI Module 1-serie zijn de nieuwste bouw en programmeersets van WhalesBot, die controllers en software combineren, die niet alleen kunnen voldoen aan de behoeften van het dagelijkse robotonderwijs, maar ook voldoen aan een verscheidenheid aan toepassingsomgevingen, zoals robotcompetitie.
WhalesBot Scratch-software kan studenten de meest geavanceerde Scratch en Python leren en ondersteunt ook staafdiagramprogrammering, standaard C-programmering en Python-programmering. De flowcahrt omvat alle poortfuncties en ondersteunt visuele programmering zoals subroutine functie. Het bevat zeven functionele modules, waaronder actie-, sensor- (detectie), besturing, programma, gegevens, geavanceerde en lijnpatrouillemodules. Gebaseerd op de gloednieuwe ontwikkeling van platformonafhankelijke technologie, kan het worden gebruikt op Windows, Mac en andere besturingssystemen en ondersteunt het multithread programmeren. Het staafdiagram kan automatisch C en Python Language genereren, waarvan C Language pointer, array, structuur en andere complexe applicaties ondersteunt, en de robotbibliotheekfuncties zijn beschikbaar.

WeeeBot mini jeep, leren programmeren

WeeeBot mini jeep, leren programmeren

WeeeBot mini jeep onderwijsversie is een educatieve versie die is geüpgraded op basis van de STEAM-robot WeeeBot mini op instapniveau. De producten zijn voornamelijk gericht op het leren programmeren, via diverse oefeningen. Het combineert de kennis in wetenschap, technologie, engineering, kunst, wiskunde en wordt ondersteund door acht (8) ideeënkaarten en zestien (16) lessen. Het is van toepassing op het instapniveau van STEAM en zal zijn gebruikers begeleiden bij het leren programmeren en multidisciplinaire kennis, om creatief ontwerp te maken, evenals bij het trainen van programmamindsets.educatieve versie die is geüpgraded op basis van de STEAM-robot WeeeBot mini op instapniveau. De producten zijn voornamelijk gericht op het leren programmeren, via diverse oefeningen. Het combineert de kennis in wetenschap, technologie, engineering, kunst, wiskunde en wordt ondersteund door acht (8) ideeënkaarten en zestien (16) lessen. Het is van toepassing op het instapniveau van STEAM en zal zijn gebruikers begeleiden bij het leren programmeren en multidisciplinaire kennis, om creatief ontwerp te maken, evenals bij het trainen van programmamindsets.

Tutobo, interactieve robot voor kinderen

Beschrijving

Kinderen leren coderen met de robot Max en Tobo, een interactieve robot voor kinderen. Met een real-life programmeerbare robot die kinderen van 6-9 jaar oud helpt om de geweldige codeerwereld te ontdekken. Het team van Tutobo heeft een fascinerend educatief speelgoed met een intergalactisch verhaal en robottechnologie samengebracht. Kinderen betrekken en inspireren om te leren met een codeerrobot.

Maak je klaar om kennis te maken met de robot Tobo, een schattige alien! Hij woont op planeet Ubu samen met zijn begeleidende robot, Max. Wat doen ze op Ubu, vraag je? Ze hebben een heel belangrijke taak: waken over vreemde ruimteverschijnselen. Op een dag gebeurt er iets buitengewoons dat de tijd en ruimte van hun melkwegstelsel verstoort. Nu zijn Max en Tobo verloren in de ruimte! Met de hulp van vriendelijke Tobo leren kinderen computerprogrammering met behulp van deze geweldige educatieve leerzame robot.

Het bord is de wereld van Max & Tobo en het decor voor een geweldig avontuur vol verrassingen. In interactie met het bord zullen kinderen een verhaal van tien niveaus moeten voltooien, waarbij elk niveau kinderen laat zien hoe – en waarom! – codering werkt, allemaal met behulp van Max & Tobo en echte robottechnologie.

Er is slechts een app voor je tablet nodig om kinderen om te leren programmeren met behulp van Blockly, een taal die speciaal is gemaakt om te programmeren te leren. Met behulp van coderingsspeelgoed Max leren kinderen niet alleen coderen, maar helpen ze ook de reis van Max & Tobo terug naar huis te begeleiden. Tijdens het reizen door de Melkweg! Leren is nog nooit zo leuk geweest.

Nieuwe mappen zijn in voorbereiding.

Mabot robotica pakket

Mabot is een geheel nieuw en uitdagende robotica pakket. Het bouwen kost maar enkele minuten omdat er gewerkt wordt met modules. Door zijn uiterlijk met de verschillende ronde vormen zijn de modellen ook heel aantrekkelijk en nodigen de leerlingen uit enthousiast aan de slag te willen gaan. De modellen kunnen via een remote control op de tablet aangestuurd worden of geprogrammeerd worden met Scratch.
De set bevat een aansturings bal, wielen, batterij bal met oplaadbare accu, kleur herkennings bal. Infra rood bal, druksensor bal, verbindings bal, 3 poorten bal, elleboog bal en een rotatie bal. Daarmee kunnen veel diverse modellen met meerdere toepassingen gebouwd worden en wordt programmeren uitdagend en leuk. Vanaf 8 jaar.

Bij deze set zijn gratis 20 lessen robotica binnen het STEAM onderwijs met daarbij de handleidingen voor de leerkracht. Daarnaast ook nog diverse werkkaarten om zelf aan de slag te kunnen gaan

BBC MicroBit V2 Het allernieuwste model

BBC Micro:Bit V2 – Het allernieuwste model

De nieuwe micro: bit (V2) is de nieuwste herziening van ieders favoriete krachtige, volledig programmeerbare computer in handpalmformaat.

Bedacht door de BBC om kinderen aan te moedigen actief betrokken te raken bij het schrijven van software en het bouwen van nieuwe dingen die erdoor worden beheerd.

V2 heeft dezelfde grootte, dezelfde vorm en werkt op dezelfde manier als de originele micro: bit. Dus als je het origineel hebt gebruikt, zal dit je meteen bekend voorkomen.

Schrijf uw code met behulp van een van de gebruiksvriendelijke editors op de micro: bit-website, sluit uw BBC microbit aan op uw computer via USB, druk op de downloadknop in de editor en download het bestand vervolgens naar de micro: bit.

Deze versie bouwt voort op de huidige micro: bit-ervaring met een aantal verfijningen en nieuwe functies. Alle originele micro: bit-functies zijn nog steeds aanwezig en worden op precies dezelfde manier in de editors gecodeerd. Als je wat micro: bit-ervaring hebt, zal de leercurve voor de nieuwe functies oppervlakkig zijn. Kortom, de nieuwste versie van micro: bit brengt; nieuwe functies, verbeteringen aan bestaande functies en verbeterde technologieën onder de motorkap.

Een overzicht van de veranderingen:

  • geïntegreerde luidspreker
  • MEMS-microfoon met LED-aanduiding
  • nieuwe Nordic Semiconductor nRF52833 processor
  • aanraakgevoelig logo
  • ingebouwde sleep-/uitmodus, d.w.z. de kaart kan met aangesloten batterijen worden uitgeschakeld
  • discrete regelaar, die tot 200 mA stroom aan externe accessoires kan leveren

Wat is de BBC micro:bit?

De BBC micro:bit is een single board-computer die oorspronkelijk alleen voor scholen is ontwikkeld.
Vanwege de grote vraag is de hobbycomputer nu ook op de vrije markt verkrijgbaar.
De mini-computer met een grootte van 4 x 5 cm is zowel geschikt voor beginners als voor ervaren hobbyisten.
De printplaat is al voorzien van een 5×5 LED-matrix voor uitvoer, een magnetometer en een 3-assige versnellingssensor.

Bovendien beschikt hij over Bluetooth, twee programmeerbare buttons en 20 input/output-pinnen. Zodoende kunt u direct met uw eerste projecten beginnen, zonder dat u extra elektronica hoeft aan te schaffen. Op de website van micro:bit vindt u ondersteuning in de vorm van tutorials en oefeningen.
Beginners en professionals zullen veel plezier beleven aan de BBC micro:bit.

Er zijn vier programmeerinterfaces beschikbaar voor de hobbycomputer: Code Kingdoms JavaScript, Microsoft Blocks, Microsoft Touch Develop en MicroPython. Daarmee kan grafisch of via een tekstverwerker worden geprogrammeerd. Naast het programmeren op de computer via een USB-aansluiting, is ook programmering met een smartphone of tablet erg handig.

Het Grote Europa Doeboek

Vol leuke weetjes, puzzels en doe-opdrachten leert het Grote Europa Doeboek je alles over Europa: waarom de EU is opgericht, hoe de euro aan zijn naam kwam en welk land de meeste kastelen van Europa heeft.

Lees verhalen van kinderen over het leven in Griekenland en Duitsland; teken je eigen vrijheidsboodschap op de Berlijnse Muur en vertel waarom de EU volgens jou een groot eigen leger moet krijgen – of waarom juist niet!

Thuis of samen in de klas: met het Grote Europa Doeboek leer je hoe Europese landen steeds meer samenwerken en denk je mee over de toekomst van ons continent!

 

Klik hier voor de online versie van dit boek.

Geografie in beeld – Aardbevingen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over aardbevingen, op de aarde … en in zee. Je leest hoe een aardbeving ontstaat en hoe de kracht van een aardbeving gemeten wordt. Ook ontdek je welke gevaren er ná een aardbeving kunnen zijn. Je leest over de grootste aardbevingsrampen in de geschiedenis. En je komt te weten hoe mensen zich kunnen voorbereiden, zodat er minder slachtoffers vallen en er minder schade is.

Geografie in beeld – Natuurlijke hulpbronnen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over de natuurlijke hulpbronnen op aarde. Van water en hout tot steenkool, metalen en diamant. Mensen gebruiken de hulpbronnen als brandstof, bouwmateriaal of grondstof om iets van te maken. Je ontdekt hoe de materialen worden gewonnen, bewerkt en gebruikt. Ook lees je hoe het komt dat de voorraad van hulpbronnen dreigt op te raken. En dat daar iets tegen te doen is met recycling en hernieuwbare energie!

Geografie in beeld – Bergen

In de serie Geografie in beeld lees je over oorzaken en gevolgen van aardbevingen, hoe vulkanen werken, welke natuurlijke hulpbronnen de aarde biedt … Over bergen, rivieren en kusten en de kringloop van water op onze ‘blauwe planeet’. En over de bevolking. Wereldwijd! In dit boek lees je over bergen, overal op aarde … en op de zeebodem. Je leest hoe bergen ontstaan en wat er gebeurt door erosie. Ook ontdek je waarom het klimaat zo anders is op grote hoogte. Je leest over het gevaar van lawines. En je komt te weten hoe mensen, dieren en planten in de bergen kunnen overleven.

Wow! – Vulkanen en aardbevingenDe aarde in beweging

Wow! Daar is deze serie voor bedoeld – voor dieren, planten en verschijnselen die zo bijzonder zijn dat je er helemaal stil van wordt en nog maar één woord kunt zeggen: Wow! Vulkaanuitbarstingen en aardbevingen behoren tot de indrukwekkendste natuurverschijnselen. Ze zijn angstaanjagend en adembenemend tegelijkertijd. Met hun gigantische kracht kunnen ze de aarde optillen, openscheuren en laten trillen als een rietje. Sommige aardbevingen zorgen zelfs voor verwoestende tsunami’s die complete dorpen in één klap met de grond gelijkmaken. En als een supervulkaan uitbarst, zal de hele aarde er iets van merken … Een boeiend boek vol indrukwekkende foto’s en leerzame info, waarin je ontdekt hoe de aarde beweegt. Voor wetenschappers vanaf 5 jaar.

Insiders – Vulkanen en aardbevingen

Met trots lanceren wij een compleet nieuwe non-fictieserie voor whizzkids vanaf een jaar of negen, voorzien van flitsende reliëfomslagen die iedereen op zal willen pakken. De verschillende delen zijn geschreven door grote namen in het betreffende vakgebied. Wat de boeken vooral onderscheidt van bestaande series is het indrukwekkende artwork, dat gecreëerd wordt met behulp van de modernste technologie. Fotos laten slechts de buitenkant van iets zien, maar dankzij de illustraties die met behulp van computers zijn gemaakt, kunnen we de modellen nu van alle kanten en zelfs van de binnenkant bekijken.

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op