Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

Blokboek Ontleden

Samenvatting

Het werkboek Ontleden is verdeeld in twee gedeelten. In het eerste deel komen de zinsdelen aan de orde en in het tweede deel de woordsoorten. De leerlingen kunnen zelfstandig met dit boek aan de slag, maar er kan ook klassikaal of in niveaugroepen mee worden gewerkt. Door het antwoordenboek is correctie door zowel leekracht als leerling mogelijk. Het doel van dit boek is de leerlingen inzicht te laten krijgen in de opbouw van een zin, zodat ze de verschillende zinsdelen en woordsoorten leren herkennen. Daardoor ontdekken ze dat elk zinsdeel een bepaalde functie in de zin heeft. Na elkaar komen de verschillende zinsdelen aan de orde. In een korte inleiding wordt vermeld hoe een bepaald zinsdeel gevonden kan worden. Dit wordt hierna met enkele voorbeelden geillustreerd. Aan de hand daarvan gaan de leerlingen zelf aan het werk. In een dertigtal zinnen laten ze zien of ze de stof hebben begrepen. Zowel bij de zinsontleding als bij het woordbenoemen zijn drie toetsen opgenomen. De leerkracht kan bij correctie van deze oefeningen direct zien of de leerling de behandelde stof heeft begrepen. De leerling kan de antwoorden ook zelf nakijken.
Het boek Antwoorden Blokboek Ontleden is apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.

Taal-oefenboek Zelfstandige naamwoorden juist schrijven (10-12j.)

Samenvatting

Leuke en leerzame oefeningen!

De reeks Taal-oefenboeken is speciaal ontwikkeld om kinderen van tien tot en met twaalf jaar op een vrolijke manier te helpen met thema’s uit de taallessen. Elk oefenboek is rond een bepaald thema opgebouwd en bevat veel gevarieerde oefeningen, die afgestemd zijn op wat uw kind op school leert. De oefeningen zijn niet alleen leerzaam, maar vooral ook leuk, want thuis oefenen moet in de eerste plaats plezierig blijven. Veel oefenpret! In het deel Zelfstandige naamwoorden juist schrijven komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: het weglatingsteken, het koppelteken, afkortingen, leestekens, woorden uit andere taalgebieden, aardrijkskundige namen en nog veel meer! In de reeks Taal-oefenboeken zijn ook verschenen: Werkwoorden juist schrijven Woordleer en zinsontleding Dit oefenboek werd geschreven door Leen Smekens. Ze is pedagoge en logopediste en geeft les aan een school voor kinderen met leerstoornissen. Met aangepaste leermethoden krijgen de leerlingen er de kans om hun achterstand bij te werken om daarna opnieuw aan te sluiten bij het gewone, reguliere onderwijs. Door haar jarenlange ervaring en uitgebreide kennis op het gebied van leerproblemen beschikt Leen Smekens over het nodige inzicht in hoe kinderen precies leren. Deze inzichten en kennis gebruikte ze bij de samenstelling van dit boek.

Grammatica Woordbenoemen (1) Geschikt voor groep 5 en 6 Werkboek

Samenvatting

Werkboek deel 1 voor woordbenoemen

De woorden in een zin kun je ook apart benoemen. Wat is een zelfstandig naamwoord en wat een bijvoeglijk naamwoord? Dit noem je woordbenoemen.

Het kunnen benoemen van een woord bepaalt of je woorden in een juiste volgorde zet en zo een juiste zin kunt vormen. Het geeft inzicht in de structuur van de taal. Dit werkboek helpt je om het woordbenoemen onder de knie te krijgen. Woordbenoemen is ook een groot onderdeel op de Cito Eindtoets. Dit boek is ook zeer geschikt om in te zetten als toetsvoorbereiding.

Dit werkboek is deel 1 van een serie van 3. In Woordbenoemen deel 1 komen de volgende woordsoorten aan bod: werkwoorden, hulpwerkwoord, voltooid deelwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, (stoffelijk) bijvoeglijk naamwoord en voorzetsels.

Woordbenoemen deel 2 is het vervolg van deel 1. In deel 2 komen de Voegwoorden, Telwoorden: hoofdtelwoord en rangtelwoord, Persoonlijke, Bezittelijke, Vragende en Aanwijzende voornaamwoorden aan bod.

Woordbenoemen deel 3 bestaat uit gemengde opgaven. De opgaven in dit boek zijn zeker niet makkelijk. Om dit boek te kunnen maken, moet je de stof uit de delen 1 en 2 goed beheersen.

Zelfstandig Taal – Deel 6

Samenvatting

Doel

Door middel van leuke en gevarieerde opdrachten kan de leerling geheel zelfstandig werken met taal en rekenen. De boeken zijn eenvoudig in gebruik en zien er leuk uit. Het stimuleert de leerling om zelfstandig aan de slag te gaan!

Deze manier van zelfstandig werken is voor alle niveaus in het basisonderwijs te gebruiken, zowel voor zelfstandig werk voor de leerling die extra uitdaging nodig heeft, als voor de leerling die wat extra oefening gebruiken kan.

Opzet

De blokboeken bestaan uit 64 pagina’s met opgaven waarin oefenstof wordt aangeboden in oplopende moeilijkheidsgraad. De blokboeken zelfstandig taal en rekenen zijn niet methode- of groepsgebonden. Alle opgaven zijn duidelijk om-
schreven en elk boek bevat een een werkwijzer waarin staat hoe het correctievel gebruikt moet worden.
Elk boek heeft achterin een resultatenlijst waarop de leerling zelf zijn scores kan bijhouden.

Correctie

Door middel van het correctievel kan de leerling alles zelf nakijken. De leerling ziet direct wat hij fout heeft gedaan en kan
dat ook direct verbeteren.

Het Correctievel, te gebruiken bij alle ‘zelfstandig’ boeken is apart te verkrijgen, rechtstreeks bij Uitgeverij Averbode.

Kidsweek – Het allerleukste begrijpend lezen oefenboek Groep 6 en 7

Samenvatting

Met de oefenboeken van Kidsweek in de Klas wordt begrijpend lezen een feest!Begrijpend lezen saai? Welnee! De oefenboeken van Kidsweek in de Klas zijn leerzaam en leuk! Aan de hand van artikelen uit Kidsweek en de bijbehorende video’s op de website vergroot je je tekstbegrip en woordenschat, zelfstandig of samen met je ouders.

De overzichtelijke stappenplannen en de handige legenda bieden een steuntje in de rug bij het lezen van een tekst voor leerlingen uit groep 6 en 7. Naast nog beter begrijpend lezen leer je in de drie oefenboeken ook van alles over de actualiteit, verbeter je je topografische kennis en leer je allerlei handige studievaardigheden aan. Genoeg geoefend? Blader dan door naar de moppen, raadsels en puzzels. Zo wordt begrijpend lezen vanzelf een feest!

  • De uitgaven van Kidsweek in de Klas voldoen aan alle kerndoelen van het SLO, waardoor ze inzetbaar zijn als lesmethode
  • Naast begrijpend lezen ook aandacht voor wereldoriëntatie, topografie en studievaardigheden

Z-Taal Woordenschat C groep 6-8 Werkboek

Samenvatting

Dit Z-oefenboekje maakt deel uit van de serie NT2 Woordenschat (A tot en met C). Deze driedelige serie is speciaal ontwikkeld voor NT-2 leerlingen om hen snel een flink aantal van de meest frequent gebruikte Nederlandse woorden bij te brengen. De teksten zijn ‘leesbaar’ voor elke nationaliteit, doordat alle woorden ook getekend zijn. Herhalingspagina’s zorgen voor de nodige inprenting. Het volgende leerdoel komt in dit deel aan bod:
– Ik oefen het schrijven van verschillende woorden aan de hand van plaatjes.

Z-Taal | Werkboek Puzzelen met woordenschat | Groep 6

Met dit Z-oefenboekje leren leerlingen weer veel nieuwe woorden kennen en kunnen ze woorden zoeken in puzzeltjes. De woordenschat wordt uitgebreid aan de hand van vijftien thema’s. De themawoorden worden in drie wisselende oefentypen aangeboden. Daarna volgen vijf puzzelmixen en drie puzzelverzamelmixen waarbij leerlingen worden uitgedaagd hun nieuw geleerde woordenschat al spelenderwijs te oefenen.

In dit deel zijn de thema’s: school, sport, wonen, politie, vervoer, feest, klussen, lezen, varen, wat vinden we ervan, entertainment, geld, muziek, zwembad, gezondheid.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Z-Taal groep 6 Taal oefenen Stenvert Werkboek

Samenvatting

Dit Z-oefenboekje maakt deel uit van de zesdelige serie Taal, voor groep 3 tot en met 8. De serie biedt oefenstof voor taalstructuur, taalbetekenis, taalfunctie en spelling. Daarmee komen onder andere de volgende aspecten aan bod: meervoudsvorming, verkleinwoorden, telwoorden, voegwoorden, voornaamwoorden, woordenschat, spreekwoorden, synoniemen, tegenstellingen, deel/geheel-relaties, taalbegrip en taaltoepassing.
In dit Z-oefenboekje komen de volgende leerdoelen aan bod:
– Ik kan woorden in alfabetische volgorde zetten.
– Ik kan ‘de’ en ‘het’ goed gebruiken in een zin.
– Ik kan woorden in het meervoud schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -ig goed schrijven.
– Ik kan woorden die beginnen met be-, ge- of ver- goed schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -heid goed schrijven.
– Ik kan woorden die eindigen op -ing of -ig goed schrijven.
– Ik leer nieuwe woorden.
– Ik kan woorden die eindigen op -lijk of -lijke goed schrijven.
– Ik kan samengestelde woorden goed schrijven.
Dit is de vernieuwde editie van: 9789026224577 Stenvert 6 Taal Taalblok 4 Werkboek (set a 5)

Z-Taal | Werkboek NT2 Woordenschat A | Groep 3-8

Samenvatting

Door dit Z-oefenboekje leren NT-2 leerlingen heel veel verschillende woorden. Ook leren ze woorden maken van letters die ze zien staan, geheimschrift oplossen en woorden zoeken in puzzeltjes.

Deze uitgave maakt deel uit van de serie NT-2 Woordenschat (A tot en met C). Deze driedelige serie is speciaal ontwikkeld voor NT-2 leerlingen om hen snel een flink aantal van de meest frequent gebruikte Nederlandse woorden bij te brengen. De teksten zijn ‘leesbaar’ voor elke nationaliteit, doordat alle woorden ook getekend zijn. Herhalingspagina’s zorgen voor de nodige inprenting.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Spreekwoorden en gezegden

Samenvatting

In Spreekwoorden & Gezegden worden er geen appels met peren vergeleken, maar moeten wel de handen uit de mouwen gestoken worden. Want ook al ben je niet van alle markten thuis, als alle spreekwoorden en gezegden uit dit oefenboek bekend zijn, zal je niet snel iemand in het harnas jagen.

In Spreekwoorden & Gezegden staan meer dan honderd spreekwoorden en gezegden om mee te oefenen. Want naast het leren kennen van een groot aantal spreekwoorden, is het de bedoeling dat de leerlingen de spreekwoorden weten toe te passen in het dagelijks taalgebruik.

De spreekwoorden zijn ingedeeld in de thema’s: in en rond het huis, eten & drinken, kleding en lichaamsdelen, dieren, in stad en land, werk & geld en geschiedenis. Binnen elk thema is gekozen voor eenzelfde structuur. Op de eerste twee bladzijden staan zestien spreekwoorden met daaronder steeds drie mogelijke betekenissen. Elk antwoord verwijst naar een figuurtje, zodat na acht spreekwoorden met deze figuurtjes een nieuw spreekwoord te ontdekken is. Op de volgende twee bladzijden staan vier opdrachten met de zestien spreekwoorden uit het thema.

Bij de les – Leer en oefen spelling groep 4-6

Samenvatting

Oefenen van onthoudwoorden en woordbeelden en automatiseren van spelling. Het werkboek biedt extra ondersteuning of juist extra uitdaging. Sluit 100% aan bij school. Inclusief oplossingen.
Met dit werkboekje oefenen kinderen met de spelling van woorden die kinderen van 7 tot en met 9 jaar op school leren. Dit werkboek is bedoeld voor kinderen die het fijn vinden of die het nodig hebben om op school of thuis extra te oefenen. De opdrachten in dit boek sluiten naadloos aan op wat kinderen op school leren.

Opbouw
De oefenstof wordt per bladzijde en door het boekje heen opgebouwd:
• Bovenaan staat steeds wat de bedoeling is, daaronder staan de opdrachten.
• De bovenste opdrachten zijn makkelijker dan de opdrachten onderaan.
• De eerste pagina’s zijn makkelijker dan de laatste pagina’s in het boek.

Voor sommige kinderen is oefenen van de leerstof moeilijk. Zij kunnen in dit boek ook minder oefenstof maken. Ze kunnen dan bijvoorbeeld de onderste rijtjes doorstrepen. Zo oefenen zij toch de basisstof, zonder dat dit een te grote belasting is voor hun leerplezier.

Wat oefenen kinderen?
In dit boekje oefenen kinderen de spelling van:
• klankwoorden
• regelwoorden
• onthoudwoorden

Taalpuzzels 4

Samenvatting

Naast puzzelen wordt er in dit vierde deel inzicht gevraagd van de leerlingen. Bij de meervouden-vuller moet niet alleen het woord gezocht worden, maar ook nog de juiste uitgang.
Een variatie hierop is de verkleinwoordenzoeker. Er komen uitdrukkingen en spreekwoorden aan bod in rebussen en er wordt een begin gemaakt met puzzels waarbij de persoonsvorm gevonden moet worden.

Z-Taal groep 6-8 Woordenschat B Stenvert Werkboek

Samenvatting

Dit Z-oefenboekje maakt deel uit van de serie NT2 Woordenschat (A tot en met C). Deze driedelige serie is speciaal ontwikkeld voor NT-2 leerlingen om hen snel een flink aantal van de meest frequent gebruikte Nederlandse woorden bij te brengen. De teksten zijn ‘leesbaar’ voor elke nationaliteit, doordat alle woorden ook getekend zijn. Herhalingspagina’s zorgen voor de nodige inprenting. Het volgende leerdoel komt aan bod in deze uitgave: – Ik oefen het schrijven van verschillende woorden aan de hand van plaatjes.
Dit is de vernieuwde editie van: 9789026224928 Stenvert 3-8 Taal NT2-blok Woordenschat B WB (5ex)

Z-Rekenen groep 6 Verhaaltjessommen Werkboek

In dit werkboek voor groep 6 wordt geoefend met verhaalsommen. De verhaaltjes worden opgebouwd van makkelijk naar moeilijk. De leerling oefent met optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Het volgende leerdoel komt aan bod: “Ik kan optellen en aftrekken tot 10.000 waarbij de informatie komt uit een verhaalsom.” Ook wordt er geoefend met vermenigvuldigen en delen aan de hand van verhaalsommen.

Rekenen Oefenboeken Compleet deel 1 en 2 groep 6

Deze Rekenen Oefenboeken (deel 1 en 2) zijn zeer geschikt om ingezet te worden voor toetsvoorbereidingen in groep 6. Er kan geoefend worden voor het vak Rekenen zoals het getoetst wordt in de LVS-toetsen (M6 en E6). Dit geldt niet alleen voor Rekenen in de toetsen van Cito (3.0), maar ook voor toetsen in groep 6 van andere toegelaten aanbieders. Dit oefenboek kan eraan meehelpen om voor het vak rekenen een goed resultaat te behalen in groep 6 dat bij de leerling past. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M6/E6-niveau van het Cito. Het eerste deel richt zich vooral op het M6-niveau. Het tweede deel richt zich meer op het E6-niveau. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1.Alle domeinen voor Rekenen komen uitgebreid aan bod: Getallen, Verhoudingen, Meten en meetkunde en Verbanden. De vraagstelling (open en meerkeuze) past goed bij de vragen die voorkomen in de diverse toetsen. Zowel kale sommen als contextrijke sommen komen aan de orde. Oefenen met deze vragen kan er voor zorgen dat de leerling met meer zelfvertrouwen aan de toetsen begint. Al met al zijn deze Oefenboeken een absolute aanrader.

Rekenen Oefenboek deel 1

Dit Rekenen Oefenboek (deel 1 van 2) is geschikt om ingezet te worden voor toetsvoorbereidingen in groep 6. Er kan geoefend worden voor het vak Rekenen zoals het getoetst wordt in de LVS-toetsen (M6 en E6). Dit geldt niet alleen voor Rekenen in de toetsen van Cito (3.0), maar ook voor toetsen in groep 6 van andere toegelaten aanbieders. Dit oefenboek kan eraan meehelpen om voor het vak rekenen een goed resultaat te behalen in groep 6 dat bij de leerling past. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M6/E6-niveau van het Cito. Het eerste deel richt zich vooral op het M6-niveau. Het tweede deel richt zich meer op het E6-niveau. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1.Alle domeinen voor Rekenen komen uitgebreid aan bod: Getallen, Verhoudingen, Meten en meetkunde en Verbanden. De vraagstelling (open en meerkeuze) past goed bij de vragen die voorkomen in de diverse toetsen. Zowel kale sommen als contextrijke sommen komen aan de orde. Oefenen met deze vragen kan er voor zorgen dat de leerling met meer zelfvertrouwen aan de toetsen begint. Al met al zijn deze Oefenboeken een absolute aanrader.

Rekenen Oefenboek deel 2

Dit Rekenen Oefenboek (deel 2 van 2) is geschikt om ingezet te worden voor toetsvoorbereidingen in groep 6. Er kan geoefend worden voor het vak Rekenen zoals het getoetst wordt in de LVS-toetsen (M6 en E6). Dit geldt niet alleen voor Rekenen in de toetsen van Cito (3.0), maar ook voor toetsen in groep 6 van andere toegelaten aanbieders. Dit oefenboek kan eraan meehelpen om voor het vak rekenen een goed resultaat te behalen in groep 6 dat bij de leerling past. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M6/E6-niveau van het Cito. Het eerste deel richt zich vooral op het M6-niveau. Het tweede deel richt zich meer op het E6-niveau. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1.Alle domeinen voor Rekenen komen uitgebreid aan bod: Getallen, Verhoudingen, Meten en meetkunde en Verbanden. De vraagstelling (open en meerkeuze) past goed bij de vragen die voorkomen in de diverse toetsen. Zowel kale sommen als contextrijke sommen komen aan de orde. Oefenen met deze vragen kan er voor zorgen dat de leerling met meer zelfvertrouwen aan de toetsen begint. Al met al zijn deze Oefenboeken een absolute aanrader.

Leuk Rekenen 5

De serie Leuk Rekenen is gevuld met de puzzel “Met kruisjes bedekken”. De leerling knipt zelf kruisjes uit. Die moeten dan op de cijfers in het spelbord gelegd worden, zodat alle cijfers onder het kruisje samen een bepaald getal vormen. Bijvoorbeeld: als het getal 7 uitgerekend moet worden, leg je het kruisje op een 3, 2 keer een 2 en een 1. Het is soms best even puzzelen om precies de goede getallen te vinden. In totaal zijn in de serie Leuk Rekenen 7 werkboeken beschikbaar, voor groep 3 t/m 8.

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op