Boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’

Meer informatie

Speurtocht in een boom

Een habitat is het gebied waar een dier leeft. In de serie Speurtocht kijk je door een vergrootglas naar een kleine habitat. Een boom, een grot, een vuilnisbak, …

Op plaatsen waar je het misschien niet verwacht, vinden dieren voedsel en voelen ze zich veilig. Ga mee op speurtocht onder de grond en maak kennis met de bijzondere dieren die je er tegenkomt!

  • Waarom timmert een specht tegen een boom?
  • Welk dier bouwt zijn nest in een boomholte?
  • Welke kleine beestjes snoepen van de bloesems?

Grammatica Woordbenoemen (1) Geschikt voor groep 5 en 6 Werkboek

Samenvatting

Werkboek deel 1 voor woordbenoemen

De woorden in een zin kun je ook apart benoemen. Wat is een zelfstandig naamwoord en wat een bijvoeglijk naamwoord? Dit noem je woordbenoemen.

Het kunnen benoemen van een woord bepaalt of je woorden in een juiste volgorde zet en zo een juiste zin kunt vormen. Het geeft inzicht in de structuur van de taal. Dit werkboek helpt je om het woordbenoemen onder de knie te krijgen. Woordbenoemen is ook een groot onderdeel op de Cito Eindtoets. Dit boek is ook zeer geschikt om in te zetten als toetsvoorbereiding.

Dit werkboek is deel 1 van een serie van 3. In Woordbenoemen deel 1 komen de volgende woordsoorten aan bod: werkwoorden, hulpwerkwoord, voltooid deelwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, (stoffelijk) bijvoeglijk naamwoord en voorzetsels.

Woordbenoemen deel 2 is het vervolg van deel 1. In deel 2 komen de Voegwoorden, Telwoorden: hoofdtelwoord en rangtelwoord, Persoonlijke, Bezittelijke, Vragende en Aanwijzende voornaamwoorden aan bod.

Woordbenoemen deel 3 bestaat uit gemengde opgaven. De opgaven in dit boek zijn zeker niet makkelijk. Om dit boek te kunnen maken, moet je de stof uit de delen 1 en 2 goed beheersen.

Z-Taal | Werkboek Puzzelen met woordenschat | Groep 5

Puzzelen met woordenschat Werkboek groep 5 Ajodakt

Samenvatting

Na dit Z-oefenboekje kennen leerlingen veel verschillende woorden en kunnen ze woorden zoeken in puzzeltjes. De woordenschat wordt uitgebreid aan de hand van vijftien thema’s. De themawoorden worden in drie wisselende oefentypen aangeboden. Daarna volgen vijf puzzelmixen en drie puzzelverzamelmixen waarbij leerlingen worden uitgedaagd hun nieuw geleerde woordenschat al spelenderwijs te oefenen. In dit deel zijn de thema’s: dieren, verjaardag, reizen, kasteel, werk, lichaam, uiterlijk, klas, indianen, natuur, circus, geboorte, vroeger, kunst, omgang en gedrag.

Om thuis zelfstandig mee te oefenen of als (extra) huiswerk van de leerkracht… De Z-oefenboekjes zijn lesmethode-onafhankelijke materialen voor de basisschool en kunnen op elk moment worden ingezet voor leerlingen uit groep 3 t/m 8. Speels en eenvoudig qua opzet, glashelder gestructureerd en met veel variatie in werkvormen. Zo blijft ieder kind met plezier leren.

Van alle Z-oefenboekjes zijn de antwoorden online beschikbaar en gemakkelijk te kopiëren en printen.

Bij de les – Oefenen met spelling groep 5

Samenvatting

Oefenen met spelling voor groep 5 (leerjaar 3). Niveau M5-E5. Alle oefenstof in één werkboek. Inzetbaar als extra ondersteuning of juist als extra uitdaging. Sluit 100% aan bij school.

Met dit werkboekje oefenen kinderen spelling niveau M5-E5. Deze leerstof komt op school in groep 5/6 (leerjaar 3/4) aan bod. Dit werkboek biedt extra oefenstof voor thuis en/of op school. Voor alle kinderen die meer moeten oefenen of voor hen die het gewoon leuk vinden om met taal bezig te zijn. De opdrachten in dit boek sluiten naadloos aan op datgene wat kinderen op school leren.

Opbouw
De oefenstof wordt per bladzijde en door het boekje heen opgebouwd:
• Bovenaan staat steeds wat de bedoeling is, daaronder staan de opdrachten.
• De bovenste opdrachten zijn makkelijker dan de opdrachten onderaan.
• De eerste pagina’s zijn makkelijker dan de laatste pagina’s in dit boek.

Wat oefenen de kinderen?
• Woorden met vaste stukjes, zoals ng-nk, be-ge-ver, eeuw-ieuw-uw, ig-lijk
• Woorden met eindklank d en woorden met een c
• Woorden met korte klanken en lange klanken
• Woorden met letters die op elkaar lijken: s-z, v-f, b-p
• Onthoudwoorden, zoals plein-ijs, gauw-kou, pech-weg

Z-Rekenen groep 4-5 – Tafelboek 1 Werkboek

In dit Tafelboek worden alle tafels tot en met 10 geoefend tot de leerling ze kan dromen. Het tweede deel van deze serie gaat in op keersommen en deelsommen. De twee boekjes helpen om een goede basis te vormen op het gebied van tafels. In dit boekje komen de volgende leerdoelen voor groep 5 aan bod: Ik ken de tafel van 6 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 8 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 9 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 7 uit mijn hoofd.

Rekenen Tafels 1 tot en met 10

Keersommen echt onder de knie krijgen, dat oefent de leerling in dit werkboek. De tafels van 1 t/m 10 komen allemaal langs in dit boek van Junior Einstein. De leerling kan zelf bijhouden welke tafels hij of zij al beheerst. De oefeningen verschillen, van rijtjes keersommen tot puzzels. In het boek zit een tafeldiploma. Omdat alle tafels langskomen, is het boek te gebruiken in groep 4, 5 en 6. De volgende doelen voor groep 5 komen aan bod: Ik ken de tafel van 6 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 8 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 9 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 7 uit mijn hoofd.

Blokboek Rekenen 5

Rekenen extra goed beheersen, dat is het doel van de Blokboek werkboekjes. Per groep is 1 werkboek beschikbaar dat aansluit bij de rekenstof door het jaar heen. In groep 5 ligt de focus op optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Ook wordt geoefend met tijd, geld en meten. De leerling oefent of herhaalt de stof uit de methode van school, om zo goed voorbereid aan het volgende jaar te beginnen. Het uitwerkingenboek is los te kopen via de site van de uitgever.

Rekenen Tafels 1 t/m 10 Tafelkaarten

Dit boek bevat tafelkaarten voor de tafels 1 t/m 10. De kaarten kunnen uitgeknipt en opgehangen worden. Handig als geheugensteuntje bij het oefenen van keersommen. Het boek is te gebruiken in groep 4 en 5. De volgende doelen voor groep 5 komen aan bod: Ik ken de tafel van 6 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 8 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 9 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 7 uit mijn hoofd.
Ik kan keersommen maken in het getallengebied tot 100.

Deeltafels 1 t/m 10 rekenen Werkboek

In het Junior Einstein Deeltafelboek staan oefeningen met deelsommen voor de tafels t/m 10. Omdat alle deeltafels tot 10 langskomen, is het boek te gebruiken in groep 4 en 5. De leerling oefent met de sommen en kan de deeltafelkaarten invullen en ergens ophangen. Aan het eind van het boek staat een deeltafeldiploma. Het volgende doel voor groep 5 komt aan bod: Ik kan deelsommen maken in het getallengebied tot 100.

Leuk Rekenen 4

De serie Leuk Rekenen is gevuld met de puzzel “Met kruisjes bedekken”. De leerling knipt zelf kruisjes uit en bedekt getallen volgens een bepaalde rekensom. Deel 4 oefent met deelsommen. Je legt bijvoorbeeld alleen maar kruisjes op getallen die je kunt delen door 4. In totaal zijn in de serie Leuk Rekenen 7 werkboeken beschikbaar, voor groep 3 t/m 8.

Zelfstandig Rekenen – Deel 5 Inclusief correctievel

Door middel van leuke en gevarieerde opdrachten kan de leerling geheel zelfstandig werken met taal en rekenen. De boeken zijn eenvoudig in gebruik en zien er leuk uit. Het stimuleert de leerling om zelfstandig aan de slag te gaan. Deze manier van zelfstandig werken is voor alle niveaus in het basisonderwijs te gebruiken, zowel voor zelfstandig werk voor de leerling die extra uitdaging nodig heeft, als voor de leerling die wat extra oefening gebruiken kan. De blokboeken bestaan uit 64 pagina’s met opgaven waarin oefenstof wordt aangeboden in oplopende moeilijkheidsgraad. De blokboeken zelfstandig taal en rekenen zijn niet methode- of groepsgebonden. Alle opgaven zijn duidelijk om-schreven en elk boek bevat een een werkwijzer waarin staat hoe het correctievel gebruikt moet worden. Elk boek heeft achterin een resultatenlijst waarop de leerling zelf zijn scores kan bijhouden.

Rekenen 2 groep 5 Oefenboek

Dit Rekenen Oefenboek (deel 2 van 2) kan ingezet worden voor toetsvoorbereidingen in groep 5. Er kan geoefend worden voor het vak Rekenen zoals het getoetst wordt in de LVS-toetsen (M5 en E5). Dit geldt niet alleen voor rekenen in de toetsen van Cito (3.0), maar ook voor toetsen in groep 4 van andere toegelaten aanbieders. Dit Rekenen Oefenboek is het eerste deel van een set van twee. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M5/E5-niveau van het Cito. Dit tweede deel richt zich vooral op het E4-niveau. Het eerste deel richt zich meer op het M4-niveau. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1. Alle domeinen voor Rekenen komen uitgebreid aan bod: Getallen, Meten en meetkunde en Verbanden. De vraagstelling (open en meerkeuze) past goed bij de vragen die voorkomen in de diverse toetsen. Zowel kale sommen als contextrijke sommen komen aan de orde.

Rekenen 1 groep 5 Oefenboek

Dit Rekenen Oefenboek (deel 1 van 2) kan ingezet worden voor toetsvoorbereidingen in groep 5. Er kan geoefend worden voor het vak Rekenen zoals het getoetst wordt in de LVS-toetsen (M5 en E5). Dit geldt niet alleen voor rekenen in de toetsen van Cito (3.0), maar ook voor toetsen in groep 4 van andere toegelaten aanbieders. Dit Rekenen Oefenboek is het eerste deel van een set van twee. Beide Oefenboeken zijn geschikt voor kinderen die willen oefenen op het M5/E5-niveau van het Cito. Dit tweede deel richt zich vooral op het E4-niveau. Het eerste deel richt zich meer op het M4-niveau. Hierdoor is deel 2 een logisch vervolg op deel 1. Alle domeinen voor Rekenen komen uitgebreid aan bod: Getallen, Meten en meetkunde en Verbanden. De vraagstelling (open en meerkeuze) past goed bij de vragen die voorkomen in de diverse toetsen. Zowel kale sommen als contextrijke sommen komen aan de orde.

Z-Rekenen groep 5 Verhaaltjessommen Werkboek

In dit werkboek wordt geoefend met verhaalsommen. De verhaaltjes worden opgebouwd van makkelijk naar moeilijk. De leerling oefent met optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De volgende leerdoelen komen aan bod: “Ik kan optellen en aftrekken tot 1000 waarbij de informatie komt uit een verhaalsom. Ik kan vermenigvuldigen en delen waarbij ik de informatie haal uit een verhaaltje.”

Z-Rekenen groep 5 Rekenblok Werkboek

Dit Rekenblok werkboek helpt de leerling met het bijspijkeren van vaardigheden op verschillende gebieden. Aan bod komt onder andere optellen en aftrekken tot 1000, het maken van keersommen tot 1000, rekenen met geld, meten tot op de millimeter nauwkeurig en het aflezen van een maatbeker. Op de voorkant van de pagina staan sommen, op de achterkant een speelse oefening met een illustratie. Dit is het derde deel uit de serie Rekenblok, waarvan één werkboekje per groep bestaat.

Z-Rekenen groep 4 Tafels oefenen Werkboek

In dit werkboek worden de tafels nog een keertje herhaald. Op de ene pagina als sommen, op de andere pagina als speelse opdrachten. Alle tafels tot en met tien komen langs. De leerling werkt zo aan de volgende doelen uit groep 5: “Ik ken de tafel van 6 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 8 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 9 uit mijn hoofd.
Ik ken de tafel van 7 uit mijn hoofd. Ik kan keersommen maken in het getallengebied tot 100.”

Z-Rekenen groep 4-5 – Tafelboek 2 Werkboek

In dit tweede Tafelboek van Z-Rekenen wordt geoefend met keersommen en deelsommen. Alle 10 de tafels komen aan bod. Het boek is daarom al te gebruiken in groep 4, maar is nog geschikter voor groep 5. Dan kan de leerling alle tafels in een keer herhalen. De volgende doelen voor groep 5 worden geoefend: “Ik kan keersommen maken in het getallengebied tot 100.
Ik kan deelsommen maken in het getallengebied tot 100.”

Meer informatie over het werken vanuit leerlijnen? Neem contact op via info@leerlijnen.nl of kijk op www.nieuwleren.nl

Neem contact op